Flera biltillverkare har lanserat möjligheten att ”prenumerera” på olika tillval som bättre strålkastare och trafikinformation i realtid. Vissa ger också bilägaren möjlighet att ”låsa upp” mer batterikapacitet eller motoreffekt mot en kostnad.
Nu väljer Hyundai att samla ihop olika typer av digitala tjänster under namnet Connected Mobility. En av de viktigaste punkterna blir ”Functions on Demand”, det vill säga möjlighet att köpa viss utrustning för en månadskostnad.
Exakt vilka funktioner som kan döljas bakom ett abonnemang avslöjas inte, men enligt Marcus Welz som är chef för Hyundai Connected Mobility verkar det inte handla om att låta nybilsägare betala för ”äldre” teknik som stolsvärme.
– Jag tror fördelen med detta är raka motsatsen: att föra in nya funktioner i äldre bilar, säger han i en intervju med Autocar.
Ett exempel kan vara mjukvaruuppdateringar som sänker förbrukningen och ökar räckvidden, eller ny mjukvara i bilens sensorer som förbättrar säkerheten. På så sätt vill Hyundai hålla liv i befintliga bilar längre.
– Många förbättringar kan faktiskt göras genom mjukvaran, så du kan fortsätta använda den befintliga hårdvaran, säger Marcus Welz.
Kommentarer till artikeln (10)
- 2024-05-08 16:06 Det kommer inte ta lång tid…
- 2024-05-08 13:50 Christer skrev: Vad är…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.