Biltillverkarna hoppas mycket på den nya ”prenumerationsekonomin” som fler och fler märken hakar på och som förväntas ge enorma intäkter de kommande åren. Men trenden kan också slå tillbaka. BMW har exempelvis fått hård kritik för ta betalt per månad för stolsvärmen i bilen.
Nu skriver norska sajten Elbil24 att den som slår till på någon av de mindre dyra versionerna av Fisker Ocean, som kallas Sport eller Ultra, från och med nu inte längre får möjlighet att köpa adaptiv farthållare som ett tillvalspaket. I stället ska det erbjudas som en prenumeration. Det bekräftas av Fiskers kundtjänst för en användare på Reddit.
Enligt kundtjänsten gör detta utrustningspaketen ”mer tillgängliga jämfört med en engångsbetalning”, men det beror på hur länge köparen behåller prenumerationen.
Hur hög månadsavgiften blir ska avslöjas senare
Exakt vad månadsavgiften blir och vilka tillval som bakas in i prenumerationen är än så länge oklart – det ska avslöjas senare.
Lösningen är densamma som Ford och General Motors använder sig av i USA. Även Volvo ska lansera en liknande lösning med månadsabonnemang.
”Adaptiv farthållare är standard på Toyotabilar som kostar 200 000 kronor. Det är inte lämpligt att lägga det bakom en betalvägg”, klagar en av Redditanvändarna i tråden.
Vi Bilägare har sökt Fisker för en kommentar.
Kommentarer till artikeln (10)
- 25 augusti 2023 Bugg dig en Flintabil Vargen…
- 25 augusti 2023 Vilket resursslöseri att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.