Hyundai i40 Kombi är en nyhet som premiärvisas på bilsalongen i Genève under första veckan i mars. Kombitokiga Sverige får därmed ännu ett alternativ till ständiga favoriter som Volvo V70, Volkswagen Passat och Ford Mondeo.
Enligt Hyundai har drivlinor, utrustning och teknik anpassats med Europa i åtanke. Den koreanska tillverkaren har också förlagt utvecklingsarbetet i tyska Rüsselheim.
Ett säljargument blir en hög utrustningsnivå med bland annat eluppvärmt baksäte, eluppvärmd ratt och ett system som avlägsnar dimma från vindrutan som standardutrustning.
Fem års nybilsgaranti
Hyundai i40 Kombi kommer också att erbjudas som miljöbil med en dieselmotor på 1,7 liter som ger 136 hästkrafter och ett CO2-utsläpp på 119 gram/km. Därtill finns bland annat en bensinmotor på 1,6 liter och 135 hästkrafter samt ytterligare en bensinare på 2,0 liter och 177 hästar.
Enligt obekräftade medieuppgifter sväljer bagageutrymmet 553 liter eller 1 719 liter om baksätets rygg fälls ned. Det kan jämföras med Volvo V70 (555, 2 042), Volkswagen Passat (603, 1 731) och Ford Mondeo (549, 1 745).
I Sverige kommer modellen att omfattas av fem års nybilsgaranti utan milbegränsning samt vägassistans och serviceassistans i fem år.
Än så länge finns inget officiellt datum för säljstart men räkna med att Hyundai i40 Kombi dyker upp hos handlarna under våren. Senare väntas även en sedanvariant.
Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40 Kombi?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Något som slår mig varje gång jag ser en ny bil modell är att framlyktorna görs alltid så att de nästan täcker halva framskärmen på ovansidan, är detta en designgrej eller finns det någon praktisk betydelse på detta? Blir inte dessa lyktor väldigt dyra att tillverka och dyra att ersätta om det sker någon olycka?
Sen tycker jag dessutom att det ser ganska tokigt ut.
Jag håller med om framlyktorna, säkert inte så dyra vid produktionen, men kostar nog skjortan att ersätta.
Och som kombi är det ju värdelöst med den sluttande taklinjen.
Men bilen ser ju faktiskt väldigt glad ut.
Stora = dyra strålkastare och mindre glasytor runtom samt glas i taket , det är bla dagens bildesignsmode ! Är det så lyckat ? Skulle inte tro det !
Hur ofta har tidigare talare verkligen bytt sina framlyktor?
Jag kan minnas att jag inte bytt mer än en gång under mina 15 års innehav av bilar och det var på en Saab 900 med glaslykta och inte plast som dagens lyktor har.
Vid en eventuell krock så är det ju oftast mer än framlyktorna som behöver bytas och då är ändå försäkringsbolaget inkopplat för det mesta om man skött sig :)
Men visst OM man är TVUNGET att behöva byta nån gång så kostar de säkert en bra slant ja.
Ja, jag måste erkänna att jag inte heller är en så stor "fan" av stora framlyktor vikta uppöver fören på det där sättet, men den ser ändå rätt fräsig ut... kan vara värt att titta på när jag ska byta ut min Honda Accord Tourer...
Klarar den 119 gram med alla elförbrukare på?
"Ett säljargument blir en hög utrustningsnivå med bland annat eluppvärmt baksäte, eluppvärmd ratt och ett system som avlägsnar dimma från vindrutan som standardutrustning".
Ser väl rätt OK ut tycker jag- liknar Avensis. Lastvolymen verkar också storkombi, dvs ingen bil att jmf med V60. Bra med miljöklassad motor med dessutom skaplig effekt. Undrar vad Volvo kan ta ut av sin 'rentrimmade 1,6 DrivE i vår när den ska dyka upp igen? 109 hkr räcker inte långt - bör vara uppåt 140 tack! Värme i ratten låter underbart (baraBMW har det idag).JJD; Drar naturligtvis försumbart (låg effekt) när den bara är på första ca10-15 min. Undrar också om Hyundai släpps in i företags'flottan', f n går det inte att få ta ut en hos oss!
Utrustningen verkar ju onekligen vettig. Har, som påpekats, samma korkade, trendföljande design som de flesta konkurrenter. Ser väl annars OK ut.
Verkar vara konkurrenskraftig, men än vet vi för lite (inte ens priset) för att kunna tycka något.
(En språkkorrigering: Dimma är i luft, imma är på fönster.)
Hur kan någon tilltalas av det här???, börjar man detaljstudera konstruktion och kvaliten på komponenter så ser man ganska snart att det är ganska billiga lösningar på de flesta asiatiska bilar.
Vi svenskar måste vara världens mest ICKE protektionistiska folk som finns, vad är det för fel på Volvo och Saab, kvalitet kostar visserligen men det är ju betydligt bättre och trevligare bilar än massproducerat från Asien.
Om den har köregenskaper eller komfort som en Passat eller V70 återstår att se.
Dock är jag tämligen övertygad om att en håller bättre kvalitet och driftsäkerhet...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.