Nästa artikel
Hyundai i10 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Hyundai i10 – rapport från provkörningen

Publicerad 16 oktober 2013 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Nya Hyundai i10 har lyft sig på nästan alla punkter, men en sak förvånar Vi Bilägares testförare. Läs rapporten från provkörningen.

Vi Bilägares Tommy Wahlström har provkört andra generationen av den sydkoreanska minstingen, som är byggd på en ny teknisk plattform. Jämfört med föregångaren är bilen åtta centimeter längre, 6,5 centimeter bredare och fem centimeter lägre.

Vad är första intrycket?
- Jodå det här är ett fall framåt. Jämfört med dagens modell har Hyundai lyft sig på nästan alla punkter. Framförallt när det gäller utrymmet. Fyra vuxna får faktiskt riktigt bra plats, säger Tommy Wahlström.

Några nackdelar?
- Ja, man har ju utsett Volkswagen Up som främsta konkurrent och mot den bakgrunden är jag förvånad över att man inte passade på att stoppa in en autobroms. Kökrocksbromsen har ju blivit lite av Up:s signum. Men koreanerna verkar ligga lite efter när det gäller aktiv säkerhetsteknik.

Är i10 något att satsa på då för den som är på jakt efter en ny minibil?
- Hyundais garantier är ju bra och priset hamnar förmodligen på en rimlig nivå. Det jag skulle säga blir avgörande är faktiskt din kroppsbyggnad! Det verkar nämligen som om Hyundai glömt att låta en viktig kundgrupp provköra bilen innan man startade produktionen!

Läs hela provkörningen av nya Hyundai i10 i Vi Bilägare nummer 15/2013, som utkommer den 6 november. Prenumeranter får tidningen först av alla och dessutom till ett lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i10?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-16 11:38
Raphael

Akterpartiet ser ut som en rumphuggen 207 SW eller A-klass av förra generationen och förrförra. Inredningens färger har de hämtat från Renault. Men säkert en funktionell bil, inget speciell så där. Funkar A -> B.

#2 • Uppdaterat: 2013-10-16 12:43
thomasakalla

Ser ju helt Okej ut i alla fall!

#3 • Uppdaterat: 2013-10-16 13:25
mcregor (ej verifierad)

Påminner väl också en hel del, föga förvånande, om koncernsyskonet Kia Picanto. Och som sagt - en enkel småbil för transporter "A -> B" och det gör den säkert helt OK. Men jag håller med om att en ny bil idag borde vara standardutrustad med autobroms - speciellt som denna vill vara en konkurrent till VW Up.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-16 15:08
PREVIA

2013 året som kommer att gå till historien som året då vi plötsligt inte kunde tänka oss att köra en bil utan autobroms längre trotts att det gått bra i hela 40 år för en del förare innan detta historiska datum. Stackars människor som får fortsätta i sina begagnade bilar utan autobroms, vågar dom överhuvudtaget ge sig ut i trafiken utan detta hjälpmedel som fungerar ända upp till hela 30 km/h.

#5 • Uppdaterat: 2013-10-16 16:26
mcregor (ej verifierad)

PREVIA - lätt att raljera men med finns mycket vi inte vill vara utan idag men som man liksom du gör nu raljerade över tidigare. Sen behöver det inte vara så att systemet bara fungerar upp till ca: 30 km/t - om jag förstått vår AL rätt så är det den hastighet varifrån man kan få stopp på fordonet utan efterföljande skador. Det fungerar i alla fall i vissa implementationer även i högre hastighet med en reduktion motsvarande en inbromsning ifrån 30 km/t. Det totala krockvåldet kan alltså nedbringas avsevärt även vid lite högre hastighet. Men detta kan säkert AL berätta mera om. Och när nu tekniken finns - varför skall man då inte använda den i nylanserade bilmodeller... Dessa skall trots allt leva på våra vägar under 10--20 år så ju fortare det blir standard desto bättre och därmed kan vi förhoppningsvis besparas mycket lidande..

#6 • Uppdaterat: 2013-10-16 17:34
Audi A5 SB

En bra autobroms (t.ex. Volvos) kan generera -1G (alltså full ABS-broms) i ca 1 sekund (sensorernas räckvidd om jag förstått det rätt). Detta gör bilen i de flesta farter (maxfart okänt, men i Sverige torde det gälla alla farter som är tillåtna). Detta gäller objekt som rör sig med i trafiken eller stillastående objekt. Man kan således idag välja om man vill krocka i 90 km/h eller i 60 km/h.

Kalle Ankas autobroms (ni vet vilket) klarar inte detta, eller är ens i närheten (fart och stillastående objekt).

De tveksamma till bl.a. autobroms (oavsett version, ja, möjligen bortsett då från Kalle Ankas), kommer tyvärr Darwin att på sikt ta hand om.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-16 17:55
Pender

Previa konstaterar att vi förr klarade att köra utan autobroms. Men jag tror Previa missat utvecklingen. Numera SMS.ar vi när vi kör. Och läser SMS. Knappar in nummer. OSV. Autobroms behövs för kundgrupper som lever i tiden. Dock tror jag de som spekulerar över I10 är totalt ointresserade av att betala för autobroms. (Sen, när den kostar 500 kr, så kanske ok även för dem.)

#8 • Uppdaterat: 2013-10-16 18:12
mcregor (ej verifierad)

Såg att autobromsen kostar 2000 kr som tillval till Ford B-Max så den verkliga merkostnaden är nog väsentligt lägre. M a o är det nog mest en viljefråga när det gäller denna säkerhetsdetalj även på småbilar.
Sen behöver man ju inte studera nyhetsflödet speciellt länge innan man finner att påkörningsolyckor är synnerligen vanliga - inte minst i bilköer. Så det måste finnas oerhört mycket att hämta med autobroms - skulle inte bli förvånad om denna säkerhetsutrustning har ännu större påverkan för skadeföljderna än ABS-bromsen och antisladd-systemen. Den dag nån missar en inbromsning bakom min bil hoppas jag verkligen att bilen har autobroms...
Ursäkta att vi glidit lite utanför ämnet men eftersom även ViB saknade autobroms på denna nya bil så är vi ju i alla fall inte helt off topic.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-16 18:12
Raphael

SMS:a när man kör bil? Jag säger - det finns en värld utanför SMS, exempelvis utanför bilen. Den är rätt spännande. Den blir väldigt spännande när man kör utan att hålla i ratten och istället hålla i en SMS-enhet...

#a • Uppdaterat: 2013-10-16 19:07
mcregor (ej verifierad)

Raphael - om den som ligger bakom mig missar inbromsningen p g a SMS:ande eller andra orsaker har liksom ingen betydelse i det läget - för mig är det viktigaste att bilen hinner stanna innan den träffar min bil.
Alla kan vi vara ouppmärksamma för ett ögonblick. T ex kanske bilen framför börjar köra ut i en rondell, då kollar du säkert vänster i rondellen för att se om det är OK även för dig men då du gör det och har börjat rulla så smått så tvärbromsar bilen framför av nån märklig orsak....DÅ är det bra om din bil har autobroms.... Tycker argumenten för att nya bilar inte skulle behöva autobroms är rätt genomskinliga...eller larviga om man vill vara lite hårdare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.