Det är ovanligt kallt i Sverige just nu. I Kvikkjokk var det 43,6 minusgrader i veckan – den kallaste uppmätta temperaturen på 25 år.
Såpass sträng kyla är ett problem för förbränningsmotorer – särskilt de dieseldrivna. Diesel kan bli som en gelé när det är riktigt kallt, varpå bilen helt enkelt inte startar.
Elbilar, däremot, startar alltid. Det säger biltestaren Robert Granström till Dagens Industri. Han är ordförande för biltestföretagens samverkansorganisation Swedish Proving Ground Association i Arjeplog, där många biltillverkare vintertestar sina nya modeller.
– Elbilen är överlägsen. Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen, säger han till tidningen.
Låga temperaturer innebär dock att elbilar måste laddas oftare. Enligt Robert Granström måste den som kallstartar sin elbil i sträng kyla räkna med halverad räckvidd, jämfört med den officiella siffran.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (68)
- 2024-01-08 15:13 Christer skrev: Man får inte…
- 2024-01-08 15:06 motorcykelentusiasten skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.