Amerikanska företag börjar visa intresse för kommande eldrivna lastbilen, Tesla Semi. 285 bokningar är gjorda hittills.
Cirka 285 bokningar ska ha gjorts av amerikanska företag som är intresserade av att transportera varor med eldrivna Tesla Semi.
Dryckesföretaget Pepsi ska ha gjort en beställning på 100 exemplar av Teslas kommande, helt eldrivna lastbil. Andra som har betalat in bokningsavgiften är detaljhandelskedjan Walmart och matdistributören Sysco.
Totalt är 285 beställningar gjorda hittills på Tesla Semi, uppger nyhetsbyrån Reuters. Tesla offentliggjorde sin lastbil förra månaden och beräknar att produktionen ska starta 2019.
Från början kostade det 5.000 dollar, motsvarande 42.000 kronor att reservera ett exemplar, men nu är bokningsavgiften uppe i 20.000 dollar, alltså drygt 170.000 kronor. Totalt kostar lastbilen mellan 1,25 miljoner kronor och 1,5 miljoner kronor, beroende på hur lång räckvidd man vill ha.
Diskutera: Tror du att Tesla kan leverera lastbilarna i tid?
Totalt är 285 beställningar gjorda hittills på Tesla Semi, uppger nyhetsbyrån Reuters. Tesla offentliggjorde sin lastbil förra månaden och beräknar att produktionen ska starta 2019.
Från början kostade det 5.000 dollar, motsvarande 42.000 kronor att reservera ett exemplar, men nu är bokningsavgiften uppe i 20.000 dollar, alltså drygt 170.000 kronor. Totalt kostar lastbilen mellan 1,25 miljoner kronor och 1,5 miljoner kronor, beroende på hur lång räckvidd man vill ha.
Diskutera: Tror du att Tesla kan leverera lastbilarna i tid?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är verkligen priset för lastbilen rätt? Låter billigt med tanke på den mängden batterier som krävs.
Det borde vara enklare att få plats med tekniken i en lastbil, speciellt för USA där längden räknas annorlunda (om jag fattat saken rätt). "Under 2019" är ju två år kvar så det hinner de.
Priset är väl lika rätt som att säga att Tesla 3 kostar 35000 USD...
Det är ju ett "frånpris" som vanligt på alla fordon.
Expected Base Price (300 mile range) $150,000
Expected Base Price (500 mile range) $180,000
Base Reservation $20,000
Expected Founders Series Price $200,000
Founders Series Reservation $200,000
Prices displayed in USD.
International pricing will vary.
Klippt från Teslas sida.
Nu är det snart jul och vi brukar fråga folk om de tror på tomten. Personer som är över fyra år brukar svara att de inte tror på tomten. Jag tror att man får ett liknande svar om man frågar de som inte är medlemmar i Teslasekten.
285 förbeställda fordon för att starta upp lastvagnstillverkning, kan inte vara höga utvecklingskostnader då.
Med tanke på hur dagens lastbilar i USA är och ser ut, och dess egenskaper.
Så gissar jag att teslas inte åtnjuter någon högre respekt bland chaffisarna.
Kantigt massor av krom och två stora avgaspipor med svartrök, det gillas där.
Säkert därför Wallmart och co tecknat sig. Och inte åkeriägaren, som kör själv.
De som tecknat sig för ett antal dragbilar nu måste väl ändå se detta som marknadsföring i första hand. Hur många tidningar globalt har skrivit något om Pepsi de senaste dagarna och att de gör en satsning för miljön? Vad hade den annonskampanjen kostat? Jag tror inte det är en nackdel att synas i redaktionell text heller istället för att vara en annons i mängden.
Snart kommer en ännu coolare som heter "Thor Trucks", plus några till tydligen. Är Volvo och Scania med i racet, eller kommer de bli det nya Facit?
https://www.idg.se/2.1085/1.694592/teslas-lastbil?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+idg%2Fvzzs+%28IDG.se%3A+Hetaste+IT-nyheterna+fr%C3%A5n+IDG.se%29
Det gäller för Tesla att de verkligen bygger ett arbetsfordon och inte en hipster-mobile, version extra large. Intressant är att just JB Hunt beställer Tesla-Semi för Californien-marknad. Specific ska man köra intermodal och drayage. Det handlar alltså om majoriteten sjöcontainer och förflyttningar mellan kunder och hamn. Smart tänkt på den punkten.
Speciellt för Californien är exceptionellt strikta regler för transporter, till sådan grad att visa åkerier inte trafikerar delstaten alls eller endast i specialfall.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.