Nya direktiv från Transportstyrelsen är på gång. Från och med 20 maj har besiktningsföretagen uppdaterade föreskrifter att utgå ifrån där rostskador ska bedömas hårdare.
De gränsvärden som bedömningsgrunderna bygger på idag är kvarlevor från 1970-talet. Regelverket har inte hängt med fordonens utveckling, bland annat avseende krocksäkerheten.
Transportstyrelsen som står för regelverket vill inte kommentera de nya direktiven före de satts på pränt.
– Eftersom föreskrifterna ska börja tillämpas från 20 maj kan vi inte säga att det vi redan föreslagit är tillräckligt eller inte, säger Patrik Sveder hos Transportstyrelsen. Får vi indikationer över att något inte är okej eller att något avviker från förväntat tillstånd, så kommer vi också att agera.
Det enda som är officiellt så här långt är att gasbilar med dolda tankar, oftast dolda av plastskydd, ska undersökas och godkännas av auktoriserade gasfirmor före besiktning. Utan intyg, inget godkännande från besiktningsföretagen.
I den Vi Bilägare som nu ligger ute hos våra prenumeranter tar vi upp uppdateringar som kan tänkas bli aktuella efter 20 maj. Det nyligen genomförda krocktestet med begagnade och rostiga bilar ska förhoppningsvis ge värdefull vägledning.
Transportstyrelsen som står för regelverket vill inte kommentera de nya direktiven före de satts på pränt.
– Eftersom föreskrifterna ska börja tillämpas från 20 maj kan vi inte säga att det vi redan föreslagit är tillräckligt eller inte, säger Patrik Sveder hos Transportstyrelsen. Får vi indikationer över att något inte är okej eller att något avviker från förväntat tillstånd, så kommer vi också att agera.
Det enda som är officiellt så här långt är att gasbilar med dolda tankar, oftast dolda av plastskydd, ska undersökas och godkännas av auktoriserade gasfirmor före besiktning. Utan intyg, inget godkännande från besiktningsföretagen.
I den Vi Bilägare som nu ligger ute hos våra prenumeranter tar vi upp uppdateringar som kan tänkas bli aktuella efter 20 maj. Det nyligen genomförda krocktestet med begagnade och rostiga bilar ska förhoppningsvis ge värdefull vägledning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kanske dags att Bilbesiktningen kontrollerar autobroms, lane assist med mera en gång om året också? Kanske något för ViB att driva?
Som sagt att när bilarna har blivit så mycket bättre så måste nya vägar hittas...samtidigt som att monopolet hävdas!
Det var bättre förr om vi minns...små påvar och godtyckligt...dem med försänkningar gick igenom medans att andras bilar hamrades sönder, jaehh...fanns det inte rost då så kom rosten garanterat i året därpå.
Tvi vale!
Ännu en kostnad för vanligt folk med bagagnade bilar, har du inte råd med en ny rostfri miljöbil blir det inget åka av. Rost som till största del uppkommit på grund av att transportstyrelsen och kommuner öser ut salt på vägarna. Det här kommer garanterat leda till att vanlig folk tappar tilltro till systemet och fler kommer köra med avställda bilar, vi är många som börjar tröttna på alla dumheter.
Tvärnit.
Är inte helt säker på ditt budskap.
Då besiktningen drevs som ett statligt monopol förekom en mängd oegentligheter, men då privata vinstintressen tog över slog rättvisans våg över i neutralläge? Ja,ja, det har vi lysande exempel på i landet på andra sidan "pölen".
Styrbjörn.
Ungefär 90% av fordonsrosten är att hänföra till saltanvändningen, konstaterades i "Gotlandsförsöket", en studie som Väg/ Trafikverket genomförde för åtskilliga år sedan och därefter försökt begrava i arkiven. Rostskador kostar enligt undersökningar fordonsägarna i storleksordningen 20 miljarder kr per år.
Gotlans och norra Norrlands bilar har mycket mindre anmärkningar när det gäller rost, och även när det gäller bromsar.
Gotland har inte haft vägsalt sedan 1986.
Kanske har de mindre problem med utländska lastbilar med olämpliga däck än resten av Sverige...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.