När Mazda 6 var ny fick den fyra av fem stjärnor i krocktestbetyg. De rostiga bilarna som testades fick en svag trea.
Rost på fel ställe betyder ökad risk för död och svåra skador. Det visar det första krocktestet med rostiga bilar. De två Mazda 6 som testades klarade krocken betydligt sämre jämfört med när modellen var ny.
Hur rost påverkar krocksäkerheten har tidigare varit okänt. Det har funnits misstankar om att bilens struktur skulle kunna försvagas – men inga bevis.
Nu har rostiga bilar krocktestats för första gången. Det är Folksam och Villaägarnas Riksförbund som låtit prova två begagnade Mazda 6, årsmodell 2003 och 2004, som köpts av bilhandlare i Sverige.
Bilarna var besiktigade och godkända för trafik vid inköpet, trots att de var kraftigt rostangripna i flera bärande balkar.
Testet utfördes vid engelska Thatcham Research som är en av sju anläggningar som gör Euro NCAP:s krockprov.
Resultatet visar att krockskyddet har försämrats jämfört med det ursprungliga Euro NCAP-testet från 2003 när Mazda 6 var ny. I frontaltestet – där bilen körs rakt in i barriär i 64 km/tim med 40 procent av fronten – blev inträngningen i kupén klart större.
– Deformationen är mycket större jämfört med det ursprungliga testet, säger Tom Leggett, testingenjör på Thatcham.
Bland annat veckades A-stolpen på två ställen och den inre vänstra sidobalken separerade från golvet, veks på fyra ställen, pressade golvet 15 centimeter uppåt och tippade förarstolen framåt och mot dörrstolpen.
Inträngningen vid fotutrymmet på förarplats gjorde att krockdockans vänsterfot hamnade i otäck vinkel.
– Om det vore en människa skulle fotleden vara bruten, säger Ben Townsend, testchef på Thatcham.
Nu har rostiga bilar krocktestats för första gången. Det är Folksam och Villaägarnas Riksförbund som låtit prova två begagnade Mazda 6, årsmodell 2003 och 2004, som köpts av bilhandlare i Sverige.
Bilarna var besiktigade och godkända för trafik vid inköpet, trots att de var kraftigt rostangripna i flera bärande balkar.
Testet utfördes vid engelska Thatcham Research som är en av sju anläggningar som gör Euro NCAP:s krockprov.
Resultatet visar att krockskyddet har försämrats jämfört med det ursprungliga Euro NCAP-testet från 2003 när Mazda 6 var ny. I frontaltestet – där bilen körs rakt in i barriär i 64 km/tim med 40 procent av fronten – blev inträngningen i kupén klart större.
– Deformationen är mycket större jämfört med det ursprungliga testet, säger Tom Leggett, testingenjör på Thatcham.
Bland annat veckades A-stolpen på två ställen och den inre vänstra sidobalken separerade från golvet, veks på fyra ställen, pressade golvet 15 centimeter uppåt och tippade förarstolen framåt och mot dörrstolpen.
Inträngningen vid fotutrymmet på förarplats gjorde att krockdockans vänsterfot hamnade i otäck vinkel.
– Om det vore en människa skulle fotleden vara bruten, säger Ben Townsend, testchef på Thatcham.
Vridningen av förarstolen gjorde att förarens huvud träffade utkanten av krockkudden och slog igenom in i rattkanten. Därefter slungades huvudet bakåt – in i dörrstolpen. Islaget uppmättes till 144 g.
– Det räcker för att få en allvarlig hjärnskada, säger Per Enblad, professor i neurokirurgi vid Akademiska i Uppsala.
Man skulle kunna tro att denna skaderisk påverkar krocktestbetyget men Euro NCAP tar inte hänsyn till huvudets returrörelse. Mer om detta i Vi Bilägare nummer 6/2018.
Även i sidotestet – där bilen blir påkörd från sidan av en 950 kilo tung släde som kommer farande i 50 km/tim – blev inträngningen klart större jämfört med ursprungsprovet. Sidogardinen löste ut men förarens bröstkorg blev intryckt 3,7 centimeter.
– Det är allvarligt. Förmodligen brutna revben, konstaterar testingenjör Tom Leggett.
Sammantaget får de rostiga bilarna 18 av 37 poäng i vuxenskydd, jämfört med 26 poäng när modellen var ny. Betyget sänks därmed från fyra till tre stjärnor. Eftersom gränsen till två stjärnor går vid 16 poäng är betyget att betrakta som en svag trea.
Stjärnfallet betyder, enligt Folksam, att risken för död eller svåra skador ökar med ungefär 20 procent.
– Om bilen är kraftigt rostig i energiupptagande balkar påverkas sannolikt krocksäkerheten och skillnaden kan vara så stor att man bör ta hänsyn till den, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
All rost behöver dock inte vara lika farlig. Folksam har också låtit krocktesta tre begagnade Volkswagen Golf (årsmodell 2004–2007). Den yttre rosten var omfattande men krockskyddet påverkades nästan inte alls.
– Det räcker för att få en allvarlig hjärnskada, säger Per Enblad, professor i neurokirurgi vid Akademiska i Uppsala.
Man skulle kunna tro att denna skaderisk påverkar krocktestbetyget men Euro NCAP tar inte hänsyn till huvudets returrörelse. Mer om detta i Vi Bilägare nummer 6/2018.
Även i sidotestet – där bilen blir påkörd från sidan av en 950 kilo tung släde som kommer farande i 50 km/tim – blev inträngningen klart större jämfört med ursprungsprovet. Sidogardinen löste ut men förarens bröstkorg blev intryckt 3,7 centimeter.
– Det är allvarligt. Förmodligen brutna revben, konstaterar testingenjör Tom Leggett.
Sammantaget får de rostiga bilarna 18 av 37 poäng i vuxenskydd, jämfört med 26 poäng när modellen var ny. Betyget sänks därmed från fyra till tre stjärnor. Eftersom gränsen till två stjärnor går vid 16 poäng är betyget att betrakta som en svag trea.
Stjärnfallet betyder, enligt Folksam, att risken för död eller svåra skador ökar med ungefär 20 procent.
– Om bilen är kraftigt rostig i energiupptagande balkar påverkas sannolikt krocksäkerheten och skillnaden kan vara så stor att man bör ta hänsyn till den, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.
All rost behöver dock inte vara lika farlig. Folksam har också låtit krocktesta tre begagnade Volkswagen Golf (årsmodell 2004–2007). Den yttre rosten var omfattande men krockskyddet påverkades nästan inte alls.
Folksams generella råd är att bilar med mycket yttre rost bör undersökas undertill på en besiktningsanläggning. Upptäcks kraftig rost i balkar bör man undvika köp.
Vid köp av nyare bil hänvisar Folksam till Vi Bilägares rostskyddsbetyg.
– Vår rekommendation är att man tar del av betygen. Det finns ingen annan som systematiskt bedömer sannolikheten för rostproblem längre fram, säger Anders Ydenius.
Bilar med lite eller ingen rost, som fått betyg 1–2, bör rostskyddas för att upprätthålla säkerhetsnivån, menar Folksam.
Läs mycket mer om krocktestet av de rostiga bilarna i Vi Bilägare nummer 6/2018 som utkommer i butik 17 april och kommer till prenumeranter från 10 april.
Läs hela reportaget (endast för prenumeranter)
Diskutera: Vad tycker du om krocktestet?
Vid köp av nyare bil hänvisar Folksam till Vi Bilägares rostskyddsbetyg.
– Vår rekommendation är att man tar del av betygen. Det finns ingen annan som systematiskt bedömer sannolikheten för rostproblem längre fram, säger Anders Ydenius.
Bilar med lite eller ingen rost, som fått betyg 1–2, bör rostskyddas för att upprätthålla säkerhetsnivån, menar Folksam.
Läs mycket mer om krocktestet av de rostiga bilarna i Vi Bilägare nummer 6/2018 som utkommer i butik 17 april och kommer till prenumeranter från 10 april.
Läs hela reportaget (endast för prenumeranter)
Diskutera: Vad tycker du om krocktestet?
Fakta: Stjärnfall för rostig Mazda 6
Provet med två begagnade Mazda 6 gjordes på samma sätt som när modellen var ny. De rostiga bilarna testades i frontal- och sidokrock (max 16 poäng i vardera moment) men inte i stolpkrock (max 2 poäng). Resultatet visar att betyget sänks från fyra till tre stjärnor.
Krocktest 2003 med ny bil – poäng vuxenskydd:
Frontalkrock: 11:
Sidokrock: 13
Stolpkrock: 2
Totalpoäng: 26
Stjärnor: 4
Krocktest 2018 med rostig bil – poäng vuxenskydd:
Frontalkrock: 7
Sidokrock: 9
Stolpkrock: 2*
Totalpoäng: 18
Stjärnor: 3
* Testet genomfördes inte med rostig bil, poängen från 2003 års test består.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.