En svårt angripen tröskellåda – godkänd av den ordinarie besiktningen.
Bilägare med huvudbry om rostrisker kan vända sig till bilprovningsanläggningarnas opartiska tester eller kolla in Vi Bilägares rostregister – en världsunik granskning av nya bilars rostskydd.
Det är näst intill omöjligt för bilägarna själva att avgöra hur trafikfarlig rosten är – med tanke på krocktestet med rostiga bilar – men det finns hjälp att få.
Bilprovningsanläggningarna runt om i landet har oftast extratjänster att erbjuda utöver de vanliga kontrollbesiktningarna. Här finns tester med olika stor omfattning, allt ifrån mindre kontroller för under 500 kronor till noggranna diagnoser som kostar drygt 1 500 kronor.
I det som benämns diagnoser görs kontroller som normalt sett inte ingår i en kontrollbesiktning. Här jämförs fordonen med andra av samma märke, årsmodell och miltal. Skador och brister dokumenteras i separata protokoll. Däremot ges aldrig några prisuppgifter på bilarnas värden.
Bilprovningen och Besikta har de mest omfattande testerna, men tester går också att beställa hos andra auktoriserade besiktningsföretag som Opus, Carspect, Dekra, Fordonsprovarna i Väst och Ystad Bilprovning.
De plastkåpor som numer till stor del täcker bilarnas underreden, och där dold rost kan upptäckas, demonteras sällan av tidsskäl.
– Vi kontrollerar det vi ser och kommer åt, säger Morgan Johansson hos Besikta Bilprovning. Sedan gör vi en notering om vi kan konstatera rostangrepp.
Plastkåpor demonteras ytterst sällan, vare sig av serviceverkstäder eller av bilprovningsanläggningarna. De enda aktörerna som regelmässigt demonterar och kontrollerar är rostskyddsfirmorna – i samband med beställda behandlingar – och Vi Bilägare för basfakta till rostskyddsprognoserna.
Rosttester, för cirka 500 kronor, går också att beställa hos de rostskyddsfirmor som arbetar med fiberoptik. Rostskyddsfirmorna utfärdar dock inga intyg om skick och trafiksäkerhet.
Vi Bilägares rostregister, där prognoser ges om rostskyddets verkan, finns här.
Bilprovningsanläggningarna runt om i landet har oftast extratjänster att erbjuda utöver de vanliga kontrollbesiktningarna. Här finns tester med olika stor omfattning, allt ifrån mindre kontroller för under 500 kronor till noggranna diagnoser som kostar drygt 1 500 kronor.
I det som benämns diagnoser görs kontroller som normalt sett inte ingår i en kontrollbesiktning. Här jämförs fordonen med andra av samma märke, årsmodell och miltal. Skador och brister dokumenteras i separata protokoll. Däremot ges aldrig några prisuppgifter på bilarnas värden.
Bilprovningen och Besikta har de mest omfattande testerna, men tester går också att beställa hos andra auktoriserade besiktningsföretag som Opus, Carspect, Dekra, Fordonsprovarna i Väst och Ystad Bilprovning.
De plastkåpor som numer till stor del täcker bilarnas underreden, och där dold rost kan upptäckas, demonteras sällan av tidsskäl.
– Vi kontrollerar det vi ser och kommer åt, säger Morgan Johansson hos Besikta Bilprovning. Sedan gör vi en notering om vi kan konstatera rostangrepp.
Plastkåpor demonteras ytterst sällan, vare sig av serviceverkstäder eller av bilprovningsanläggningarna. De enda aktörerna som regelmässigt demonterar och kontrollerar är rostskyddsfirmorna – i samband med beställda behandlingar – och Vi Bilägare för basfakta till rostskyddsprognoserna.
Rosttester, för cirka 500 kronor, går också att beställa hos de rostskyddsfirmor som arbetar med fiberoptik. Rostskyddsfirmorna utfärdar dock inga intyg om skick och trafiksäkerhet.
Vi Bilägares rostregister, där prognoser ges om rostskyddets verkan, finns här.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Egen erfarenhet = för det mesta vad som syns utanpå en bil. Det viktiga ur krocksäkerhetssynpunkt är uppenbarligen inte denna mera kosmetiska rost utan den som förekommer under skalet och den är vi nog få bilköpare som klarar av att bedöma. Så jag har fortsatt förtroende för ViBs "rosttester" även om det inte är själva betygs-siffran man skall stirra sig blind på utan snarare läsa själva omdömet.
"Plastkåpor demonteras ytterst sällan, vare sig av serviceverkstäder eller av bilprovningsanläggningarna". Har man 12 års garanti mot rost som kommer inifrån och servar regelbundet på en auktoriserad verkstad så utför de rostkontroll i samband med servicen. Är det något som behöver lagas så gör de en anmärkning och fixar det. En förutsättning för att ta sig an en sådan uppgift är att man skruvar loss kåporna under bilen...
MVH
Har en kompis som köpte en fin röd Mazda 6.
Tyvärr var den lika röd undertill....av rost.
Fick laga balkar mm.
Inget kul att se för bilen var fin i övrigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.