Nästa artikel
Hondas marknadsföring av kupéfilter under granskning i Norge
Nyheter

Hondas marknadsföring av kupéfilter under granskning i Norge

Publicerad 8 juni 2021 (uppdaterad 8 juni 2021)
Honda erbjuder både i Norge och Sverige ett kupéfilter som de menar hindrar spridningen av coronaviruset. Men efter att norska myndigheter satt påståendet under granskning har de ändrat beskrivningen av produkten.

I mars i år lanserade Honda ett nytt kupéfilter som enligt dem kunde fånga upp ”en rad skadliga bakterier, allergener och till och med virus kopplade till betydande hälsorisker, inklusive viruset SARS COV-2”. Den formuleringen finns i ett pressmeddelande på företagets svenska press-sajt. Fram till i förmiddags fanns den också på företagets mer konsumentinriktade domän Honda.se.

Men enligt en rapport från den norska tidningen Motor är Hondas påstående om att deras kupéfilter minskar risken för spridningen av Coronaviruset nu under granskning av Forbrukertilsynet, Norges motsvarighet till svenska Konsumentverket. Där misstänker man att påståendet inte stämmer.

Tonje H. Drevland, chef på Forbrukertilsynets tillsynsavdelning, säger till tidningen Motor att de ser allvarligt på marknadsföring som kan vilseleda konsumenter avseende produkters effekt mot coronasmitta.
– Om det inte stämmer att filtret faktiskt har en relevant och betydande effekt på smittspridning av virus kommer den här marknadsföringen kunna anses vilseledande och kanske också aggressiv, säger hon till tidningen.

Skärmdump från Hondas press-sajt.

Det svenska Konsumentverket säger till Vi Bilägare att de inte har något liknande ärende hos sig, och har inga övriga kommentarer kring Hondas påståenden om filtren.

Trots det har Honda nu ändrat sin kommunikation, efter rapporten om Forbrukertilsynets granskning. Under tisdagen ändrades texten som beskriver kupéfiltret på Hondas hemsida till en som inte längre nämner SARS COV-2. Motsvarande texter på företagets norska och danska hemsidor har uppdaterats på samma sätt.

Carola Larsson, pressansvarig på Honda Sverige, säger till Vi Bilägare att hon inte känner till anledningen till att texterna har ändrats.

Budskapet om Hondas nya filter nådde i våras också Vi Bilägares redaktion, eftersom vi har en Honda Jazz i vårt långteststall. Efter ett telefonsamtal från en Honda-handlare installerades det nya filtret i den bilen.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.