För att minska spridningen av coronaviruset tar flera biltillverkare och underleverantörer just nu fram lösningar som kan dyka upp i framtida modeller.
Vi har till exempel skrivit om antibakteriella beläggningar och UVC-ljus, ett särskilt coronafilter med citronsyra från Ford och väteperoxid som sprutas in i kupén. Volvoägaren Geely har visat upp en ny modell med ett så kallat N95-certifierad luftreningssystem.
Det finns en del forskning gjord för att undersöka hur coronaviruset sprids i trånga inomhusmiljöer, men förhållandevis lite forskning kring hur det sprids i bilens interiör. Men nu skriver New York Times om en stor studie som nyligen publicerats i tidskriften Science.
Bilen kan knappast beskrivas som någon ”superspridare”, men i storstäder där många exempelvis åker taxi eller använder bildelningstjänster kan bilarna bidra till spridningen.
– Även med munskydd släpps små aerosoler varje gång du andas. Om det är en instängd kupé fortsätter man släppa ut dessa små partiklar som byggs upp naturligt över tid, säger Varghese Mathai, fysiker på University of Massachusetts, till New York Times.
”Även med munskydd släpps små aerosoler varje gång du andas”
Öppna rutorna
I studien simulerades en mellanstor bil som kördes i 80 km/tim med en person på förarplats och en person i höger baksäte, och klimatanläggningen påslagen. Luften i kupén visade sig oftast cirkulera från baksätet till framsätet.
Med alla sidorutor stängda överfördes 8–10 procent av de små partiklarna som den ena personen andades ut till den andra personen. Men om alla sidorutorna hissades ned sjönk den siffran till mellan 0,2 och 2 procent. Om det är möjligt verkar det göra skillnad att öppna åtminstone någon av rutorna.
Det visade sig också vara effektivt att öppna ”motsatta” rutor – i det här fallet höger framruta och vänster bakruta. Då skapas en sorts luftbarriär mellan personerna i bilen. Det är effektivare än att öppna vänster framruta och höger bakruta, förutsatt att det är de platserna i bilen som är upptagna.
– Det fungerar som en luftgardin. Det skickar iväg luften som släpps ut av passageraren och skapar en stark vindregion mellan föraren och passageraren, säger Varghese Mathai.
Osäkert resultat i andra bilar
Studien har granskats av flera forskare men det är viktigt att påpeka att resultatet förmodligen blir ett annat med fler personer i bilen eller om den körs i högre eller lägre hastighet.
En uppföljande studie av samma forskare som ännu inte är granskad eller publicerad tyder på att smittorisken minskar även med halvöppna fönsterrutor. Att bara hissa ned rutan en fjärdedel verkar dock inte vara särskilt effektivt, men dessa resultat är alltså ännu inte verifierade.
Läs också: Nya planen: Snart kommer ”virusfria” bilar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.