En ny typ av luftrening kan minska virusnivåer i bilens kupé med över 97 procent.
I kölvattnet av coronapandemin har biltillverkarna växlat upp ett steg i utvecklingen av luftfiltrering inuti bilar.
Bland annat hävdar Geely att deras reningssystem är lika effektivt som ett munskydd. Det har också experimenterats med såväl UV-ljus som antibakteriella beläggningar för att rengöra interiören.
Senast i raden är Honda, vars nya typ av kupéfilter stoppar upp till 90 procent av de så kallade aerosoler som kan bära på olika virus, bland annat covid-19-smittan.
I den prototyp som Jaguar Land Rover nu presenterar används bilens system för värme, ventilation och luftkonditionering för en nyutvecklad teknologi från Panasonic, kallad Nanoe X.
Den fungerar på så sätt att flera biljoner små hydroxylradikaler inkapslade i vattenmolekyler i nanostorlek släpps ut genom friskluftsutblåsen på klimatanläggningen. De neutraliserar farliga bakterier och virus i kupén genom att kapa bort deras proteinpiggar så att de inte längre kan ta sig in i kroppens celler och orsaka skada.
I biltillverkarens egna labbtester visade det sig att nivåerna för virus och bakterier sjönk i kupén med 97 procent under en halvtimmes användning. Även oönskad lukt och vanliga allergener kunde tillintetgöras.
Panasonics nanoteknologi har också testats specifikt mot SARS-CoV-2, viruset som orosakar Covid-19, och där blev resultatet att över 99 procent av virusnivåerna hämmades under ett två timmar långt laboratorietest.
Idag är de flesta av Jaguar och Land Rovers modeller utrustade med en tidigare variant av Panasonics kupérening PM2.5, men den nya generationens filtreringssystem Nanoe X är 10 gånger mer effektiv. Det kommuniceras dock inte från och med när den ska börja användas i Jaguar Land Rovers bilar.
Bland annat hävdar Geely att deras reningssystem är lika effektivt som ett munskydd. Det har också experimenterats med såväl UV-ljus som antibakteriella beläggningar för att rengöra interiören.
Senast i raden är Honda, vars nya typ av kupéfilter stoppar upp till 90 procent av de så kallade aerosoler som kan bära på olika virus, bland annat covid-19-smittan.
I den prototyp som Jaguar Land Rover nu presenterar används bilens system för värme, ventilation och luftkonditionering för en nyutvecklad teknologi från Panasonic, kallad Nanoe X.
Den fungerar på så sätt att flera biljoner små hydroxylradikaler inkapslade i vattenmolekyler i nanostorlek släpps ut genom friskluftsutblåsen på klimatanläggningen. De neutraliserar farliga bakterier och virus i kupén genom att kapa bort deras proteinpiggar så att de inte längre kan ta sig in i kroppens celler och orsaka skada.
I biltillverkarens egna labbtester visade det sig att nivåerna för virus och bakterier sjönk i kupén med 97 procent under en halvtimmes användning. Även oönskad lukt och vanliga allergener kunde tillintetgöras.
Panasonics nanoteknologi har också testats specifikt mot SARS-CoV-2, viruset som orosakar Covid-19, och där blev resultatet att över 99 procent av virusnivåerna hämmades under ett två timmar långt laboratorietest.
Idag är de flesta av Jaguar och Land Rovers modeller utrustade med en tidigare variant av Panasonics kupérening PM2.5, men den nya generationens filtreringssystem Nanoe X är 10 gånger mer effektiv. Det kommuniceras dock inte från och med när den ska börja användas i Jaguar Land Rovers bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.