Honda har presenterat en vidareutvecklad variant av sitt system för avancerad förarhjälp som de döpt till Sensing 360.
Förutom kameran, som är grunden i dagens förarstödssystem Sensing, har Honda i 360-varianten lagt till sammanlagt fem radarenheter. En är riktad framåt och de andra sitter i varsitt hörn på bilen. Detta ska ge ett heltäckande synfält och minimera de blinda fläckar som funnits tidigare. Biltillverkaren säger att de i utvecklingen tagit hjälp av sina kunskaper inom automatiserad körning på nivå 3.
Några av funktionerna som är möjliga är att bilen kan uppfatta om det kommer fordon eller fotgängare från olika håll i korsningar och som kan innebära en potentiell krock.
Vid körning på flerfilig väg kan systemet kan också upptäcka om en bil närmar sig i innerfil bakom och förhindrar filbyte om de är risk för kollision.
Vid vissa förhållanden när bilen färdas på motorväg kan den hjälpa till att byta fil, förutsatt att föraren använder blinkers samt har adaptiv farthållare och filhållning aktiverat.
Honda Sensing 360 börjar byggas in i bilar för den kinesiska marknaden med start 2022. Lagom till 2030 räknar Honda med att tekniken ska finnas i alla deras bilar på samtliga marknader.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.