Honda meddelar att man nu ställer om tillverkningen i sin amerikanska Honda Performance Manufacturing Center (PMC) i amerikanska Ohio, för att framöver kunna inleda tillverkningen av en vätgasdriven version av sin crossover CR-V. Den döps till CR-V FCEV och baseras på den nyligen lanserade generationen CR-V i USA.
PMC-fabriken hanterar Hondas lågvolymserier och har fram till nu producerat Acura NSX.
– Anläggningen är helt perfekt för att hantera produktionen av helt nya vätgasdrivna Honda CR-V, eftersom vår specialitet är att ta fram lågvolymserier som håller hög kvalitet, fordon där vår expertis och kunskap kommer att visa sig i form av utsläppsfria fordon, säger PMC-anläggningens anläggningschef Gail May.
Det dröjer dock ett tag innan produktionen startar. Först år 2024 beräknas den vara igång och produktionen är avsedd för den amerikanska marknaden.
Få tekniska detaljer är än så länge kända om kommande CR-V FCEV. Men modellen ska kombinera vätgasdrift med laddhybridteknik. Den ska alltså få en laddkontakt, som en vanlig laddhybrid, men istället för bensinmotor har bilen en bränslecell. De olika drivkällorna växlar sömlöst med varandra beroende på körsituation. Den här tekniken har Mercedes tidigare satsat på, men den har hittills inte blivit verklighet.
Honda meddelar samtidigt att förlagets mål, åtminstone för den amerikanska marknaden, är att till år 2040 ha ett fullständigt modellprogram som består uteslutande av elbilar och vätgasbilar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 2 december 2022 Tror nog att…
- 2 december 2022 Det är för mig uppenbart att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.