Nästa artikel
Högre driftsäkerhet i elbilar – men batteriet spökar
Nyheter

Högre driftsäkerhet i elbilar – men batteriet spökar

Publicerad 11 maj 2023
Elbilar råkar ut för färre problem längs vägen än bilar med förbränningsmotor, visar nya siffror från Tyskland. Men risken för urladdat 12-voltsbatteri är lika stort i båda biltyperna.

Problem med 12-voltsbatteriet är fortfarande den absolut vanligaste orsaken till att tyska bilägare behöver ringa efter hjälp längs vägen. Det visar nya siffror för 155 modeller från bilistorganisationen ADAC.

Batteriproblem står för över 40 procent av fallen hos den tyska vägassistansen. Därefter kommer problem med motorn eller motorstyrningen.

Bäst driftsäkerhet och minst risk för problem har Audi A4 samt BMW 1-serie, 3-serie och X3. Dessa modeller drabbas av minst antal fel per 1 000 bilar, enligt ADAC. Sämst gick det för Fiat Ducato.

Färre problem i elbilar

Siffrorna visar också att elbilar råkar ut för färre fel än bilar med förbränningsmotorer. Elbilar drabbas av 4,9 problem per 1 000 bilar. Motsvarande siffra för bensin- och dieselbilar är 6,9.

När det gäller elbilar som är tillverkade 2013–2019 är underlaget för litet för att säga något säkert kring driftsäkerheten, enligt ADAC. Därför har organisationen bara jämfört elbilar med förbränningsbilar med registreringsår 2020.

Elbilarna visade sig ha betydligt färre problem med däcken, motorn och motorstyrningen än förbränningsbilar. När det gäller startbatteriet (12 volt) har dock elbilarna lika mycket problem som bensin- och dieselbilar, vilket kan verka underligt eftersom många elbilar teoretiskt sett ska kunna ”dela med sig” av strömmen från högvoltsbatteriet om 12-voltsbatteriet är på väg att ladda ur – förutsatt att bilen laddas.

Siffrorna för elbilar gäller alltså bara bilar som är registrerade 2020, och det återstår att se hur bilarna håller på längre sikt.

Volvo klarar sig generellt sett bra i undersökningen med modellerna XC40 och XC60. Övriga modeller är inte med. Foto: Simon Hamelius

Toyota brukar klara sig bra i kvalitetsundersökningar, men här hamnar både C-HR, Corolla och RAV4 under snittet. Det beror på problem med 12-voltsbatteriet, men det är svårt att säga om problemen är tekniskt relaterade eller kopplade till att bilarna körs för sällan och att batteriet därför laddar ur. Foto: Toyota

Olika körsträckor

Det är också viktigt att ta hänsyn till att elbilarna i undersökningen kördes kortare sträckor än bilar med förbränningsmotorer. Det påverkar förstås resultatet, inte minst när det gäller däckproblem som punktering.

Men enligt ADAC:s talesperson Melanie Mikulla påverkar inte körsträckan driftsäkerheten så mycket som man kan tro.

– Det går inte att säga att en längre snittkörsträcka generellt sett leder till större risk för problem, säger hon till Vi Bilägare.

ADAC:s argument för det går ut på att olika typer av körning ger olika typer av problem. Bilar som körs långa sträckor på autobahn har färre problem med däcken än bilar som körs i stadstrafik. Även problemen med startbatteriet minskar i bilar som körs långa sträckor, och det gör alltså många förbränningsbilar. Den här typen av körstilsrelaterade faktorer påverkar mer än körsträckan, enligt ADAC, som dock inte vill publicera någon statistik som visar antalet problem per körd kilometer.

Batteriproblem vanligast

Vanligaste orsakerna till att det behövs vägassistans under 2022.

  • Startbatteri (12 volt): 43%
  • Motor och motorstyrning: 24%
  • Generator, belysning och elsystem: 10%
  • Däck: 8%
  • Nycklar och startspärr: 7%
  • Övriga fel: 7%

Källa: ADAC

Så gjordes undersökningen
  • Siffrorna baseras på uppgifter från 2022 och bilarna är mellan tre och tio år gamla (registrerade mellan 2013 och 2020).
  • Bilmodellen måste ha registrerats i minst 7 000 exemplar under två års tid för att tas med.
  • Soppatorsk tas inte med i undersökningen.
  • Elbilarna som är med i undersökningen är BMW i3, Renault Zoe, Tesla Model 3 och Volkswagen ID.3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 13 maj 2023 Kanske inte så konstigt att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.