Priserna för nya elbilar har ökat kraftigt det senaste året. Det drabbar även den som ska leasa sin bil, skriver Financial Times.
En viktig orsak är att det fortfarande finns relativt lite data kring elbilarnas andrahandsvärde. Även om det rullat ut många nya elbilar på vägarna har de stora finansbolagen svårt att förutse elbilarnas restvärde efter leasingperiodens slut, och det påverkar månadskostnaden i allra högsta grad.
En av de viktigaste faktorerna som påverkar andrahandsvärdet är batteriet. Men de farhågor som vissa har om att elbilsbatterier förlorar mycket kapacitet över tid kan vara ogrundade.
– När vi tittar på kunderna som kört Leaf sedan 2010 och kollar status på batteriet har de en kapacitet på 85 till 90 procent kvar även efter många år, har Ashwani Gupta, operativ chef på Nissan, tidigare sagt.
Större däckslitage
Hyrbilsfirman Hertz som nyligen köpt in både Tesla och Polestar uppger att underhållskostnaden för elbilarna ligger på ungefär 50–60 procent av kostnaden för att serva en avgasbil. Däremot är kostnaderna för däck ”något högre” än för avgasbilar, enligt Kenny Cheung, finanschef på Hertz.
– Vi ser att värdetappet för elbilar är lägre än för bilar med förbränningsmotorer.
Att servicekostnaden är lägre för elbilar bekräftas av Vi Bilägares tester. Av de bilmodeller vi testat sedan 2020 har elbilarna haft en snittkostnad för service under tre år eller 6 000 mil på 6 175 kr. Motsvarande siffra för bensinbilar är 9 931 kr och dieselbilar 10 022 kr.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- 1 oktober 2022 40-talisten skrev: Christer…
- 1 oktober 2022 Christer skrev:…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.