Volkswagen har stött på allvarliga problem i utvecklingen av flera modeller.
Elbilen ID 3, som är koncernens tveklöst viktigaste prestigeprojekt på länge, har börjat byggas men bilarna ställs upp på en enorm parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa buggarna.
Och så sent som i förra veckan kom beskedet att Volkswagen tillfälligt stoppar tillverkningen av helt nya Golf på grund av en mjukvarubugg som innebär att bilen inte alltid larmar räddningstjänsten som den ska vid en olycka.
Systemet som sköter nödsamtalen vid en olycka kan inte uppdateras direkt via nätet så bilarna måste därmed in till verkstaden för att få ny mjukvara. Men uppdateringen ska gå snabbt.
”Får bara inte hända”
Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är, baserat på interna VW-dokument som Business Insider kommit över. Enligt de här uppgifterna är bara 40 procent av alla Golf som rullar av bandet helt felfri. Nästan två av tre bilar har alltså någon form av fel, mer eller mindre allvarligt.
Uppgifterna är hämtade från Volkswagens så kallade ”Q-monitor”, ett övervakningsverktyg för att hålla koll på produktionskvaliteten. Siffran 40 procent gäller för en enskild dag, den 10 mars, men ska enligt uppgiftslämnarna vara representativ för produktionen i stort.
Produktionsfelen kostar Volkswagen stora belopp och retar även upp köparna. Det är vid produktionslinans sista hållpunkt, kallad ZP8, som bara fyra av tio byggda bilar klarar kvalitetskraven.
– Vid ZP8 är detta något som bara inte får hända. Då ska bilen vara klar och alla förseningar kostar mycket pengar, säger en uppgiftslämnare till Business Insider.
Läs också: Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel
Felsiffran överskrids mer än tre gånger
Siffrorna visar också att om Volkswagen under en viss dag räknar med högst 650 fel per dag rapporterar kvalitetskontrollen in mer än 2 000 fel för Golf. Felen har inte bara med mjukvaran att göra utan kan även gälla andra fel.
I en annan intern granskning visade det sig att 842 undersökta bilar hade totalt 132 elfel. Ibland fungerade det att koppla bort batteriet och nollställa bilen, men inte alltid.
Beskrivs som bäst i klassen
Volkswagenchefen Herbert Diess ska ge sin förklaring till problemen med Golf under ett styrelsemöte som är planerat till torsdageftermiddagen, skriver Automobilwoche.
Han har flera gånger förklarat hur viktig Golf är för koncernen.
– Den är hjärtat i Volkswagens varumärke. När vi började på åttonde generationen Golf för fyra år sedan var målet klart: den måste vara bäst i klassen när det gäller utsläppsreduktion, uppkoppling och säkerhet, har Herbert Diess sagt.
Golfprojektet är invecklat eftersom den nya modellen har betydligt mer avancerad teknik än föregångaren. Volkswagen har stora problem att locka rätt kompetens när det gäller utvecklare, programmerare och systemarkitekter.
Läs också: "Volkswagens stora utmaning är inte bilarna – det är folket"
Trots att Volkswagen ID 3 har ett större symbolvärde som nystarten efter dieselskandalen är Golf fortfarande märkets viktigaste modell försäljningsmässigt, än så länge. Den åttonde generationen visades upp förra året.
Uppgifterna är ett hårt slag mot Volkswagen vars chefer i flera tidigare intervjuer hävdat att just storskalig produktion är något koncernen hanterar mycket bra och har lång erfarenhet av, jämfört med mindre och nyare uppstickare.
Volkswagens svar: Vi har lyckats
Business Insider har fått en kommentar från Volkswagen efter granskningen:
”Golf 8 sätter en mycket hög standard när det gäller digitalisering och uppkoppling. Att installera och driftsätta dessa mycket komplexa komponenter är mer invecklat än i föregångaren. Ändå tar Golf 8 en timme mindre att bygga än föregångaren.”
Volkswagens talesperson säger sig vara nöjd med produktionsstarten.
”Det bekräftas även av interna siffror som vi alltid jämför med uppstarten för andra modeller.”
Kvaliteten jämförs mot en mycket hög standardnivå, uppger talespersonen.
”När en bil arbetas om i produktionen är det ett uttryck för väldigt höga kvalitetsstandarder för att bilen ska kunna lämnas över till kunden felfri. Med Golf 8 har vi satt den mest hållbara, säkraste, mest kommunikativa och smartaste Golfen på hjul och flera oberoende jämförande tester visar också att vi lyckats.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.