Nästa artikel
Avslöjat: Bara 4 av 10 Volkswagen Golf är felfria
Nyheter

Avslöjat: Bara 4 av 10 Volkswagen Golf är felfria

Publicerad 28 maj 2020 (uppdaterad 28 maj 2020)
En ny larmrapport inifrån fabriken berättar om allvarliga kvalitetsproblem för nya Volkswagen Golf. Nu tvingas VW-chefen förklara sig inför styrelsen.

Volkswagen har stött på allvarliga problem i utvecklingen av flera modeller.

Elbilen ID 3, som är koncernens tveklöst viktigaste prestigeprojekt på länge, har börjat byggas men bilarna ställs upp på en enorm parkeringsplats i väntan på ny mjukvara som ska lösa buggarna

Och så sent som i förra veckan kom beskedet att Volkswagen tillfälligt stoppar tillverkningen av helt nya Golf på grund av en mjukvarubugg som innebär att bilen inte alltid larmar räddningstjänsten som den ska vid en olycka.

Systemet som sköter nödsamtalen vid en olycka kan inte uppdateras direkt via nätet så bilarna måste därmed in till verkstaden för att få ny mjukvara. Men uppdateringen ska gå snabbt.

Volkswagen Golf har mycket mer avancerad digital teknik än föregångaren – vilket ställer till med problem i produktionen.

”Får bara inte hända”

Nu kommer nya uppgifter om hur allvarliga problemen är, baserat på interna VW-dokument som Business Insider kommit över. Enligt de här uppgifterna är bara 40 procent av alla Golf som rullar av bandet helt felfri. Nästan två av tre bilar har alltså någon form av fel, mer eller mindre allvarligt.

Uppgifterna är hämtade från Volkswagens så kallade ”Q-monitor”, ett övervakningsverktyg för att hålla koll på produktionskvaliteten. Siffran 40 procent gäller för en enskild dag, den 10 mars, men ska enligt uppgiftslämnarna vara representativ för produktionen i stort.

Produktionsfelen kostar Volkswagen stora belopp och retar även upp köparna. Det är vid produktionslinans sista hållpunkt, kallad ZP8, som bara fyra av tio byggda bilar klarar kvalitetskraven.

– Vid ZP8 är detta något som bara inte får hända. Då ska bilen vara klar och alla förseningar kostar mycket pengar, säger en uppgiftslämnare till Business Insider.

Läs också: Nya Volkswagen Golf stoppas – på grund av allvarligt fel

Felsiffran överskrids mer än tre gånger

Siffrorna visar också att om Volkswagen under en viss dag räknar med högst 650 fel per dag rapporterar kvalitetskontrollen in mer än 2 000 fel för Golf. Felen har inte bara med mjukvaran att göra utan kan även gälla andra fel.

I en annan intern granskning visade det sig att 842 undersökta bilar hade totalt 132 elfel. Ibland fungerade det att koppla bort batteriet och nollställa bilen, men inte alltid.

VW-chefen Herbert Diess ska nu förklara produktionsmissarna för styrelsen.

Beskrivs som bäst i klassen

Volkswagenchefen Herbert Diess ska ge sin förklaring till problemen med Golf under ett styrelsemöte som är planerat till torsdageftermiddagen, skriver Automobilwoche.

Han har flera gånger förklarat hur viktig Golf är för koncernen.

– Den är hjärtat i Volkswagens varumärke. När vi började på åttonde generationen Golf för fyra år sedan var målet klart: den måste vara bäst i klassen när det gäller utsläppsreduktion, uppkoppling och säkerhet, har Herbert Diess sagt.

Golfprojektet är invecklat eftersom den nya modellen har betydligt mer avancerad teknik än föregångaren. Volkswagen har stora problem att locka rätt kompetens när det gäller utvecklare, programmerare och systemarkitekter.

Läs också: "Volkswagens stora utmaning är inte bilarna – det är folket"

Trots att Volkswagen ID 3 har ett större symbolvärde som nystarten efter dieselskandalen är Golf fortfarande märkets viktigaste modell försäljningsmässigt, än så länge. Den åttonde generationen visades upp förra året.

Uppgifterna är ett hårt slag mot Volkswagen vars chefer i flera tidigare intervjuer hävdat att just storskalig produktion är något koncernen hanterar mycket bra och har lång erfarenhet av, jämfört med mindre och nyare uppstickare.

Det har riktats kritik mot att VW-chefen Herbert Diess fokuserat för mycket på utvecklingen av elbilen ID 3 och inte prioriterat utvecklingen av Golf 8 tillräckligt högt.

Volkswagens svar: Vi har lyckats

Business Insider har fått en kommentar från Volkswagen efter granskningen:

”Golf 8 sätter en mycket hög standard när det gäller digitalisering och uppkoppling. Att installera och driftsätta dessa mycket komplexa komponenter är mer invecklat än i föregångaren. Ändå tar Golf 8 en timme mindre att bygga än föregångaren.”

Volkswagens talesperson säger sig vara nöjd med produktionsstarten.

”Det bekräftas även av interna siffror som vi alltid jämför med uppstarten för andra modeller.”

Kvaliteten jämförs mot en mycket hög standardnivå, uppger talespersonen.

”När en bil arbetas om i produktionen är det ett uttryck för väldigt höga kvalitetsstandarder för att bilen ska kunna lämnas över till kunden felfri. Med Golf 8 har vi satt den mest hållbara, säkraste, mest kommunikativa och smartaste Golfen på hjul och flera oberoende jämförande tester visar också att vi lyckats.”

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.