Nästa artikel
Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige
Nyheter

Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige

Publicerad 13 augusti 2020
Så här kan det se ut för många elbilister som snabbladdar ofta. Ett nytt nätverk ska försöka lösa problemet.
Snart kan det bli betydligt smidigare att betala för snabbladdningen.

Den som åkt på långresa med en elbil vet hur svårt det kan vara att snabbladda. Det är förhållandevis få laddstationer som accepterar betalkort – istället gäller det att hålla koll på abonnemang, månadsavgifter, mobilappar, minutkostnader och så kallade laddtaggar för att kunna fylla på med ström.

Än så länge finns alltså inget enhetligt och smidigt sätt att snabbladda längs vägen oavsett vem som äger och driver laddstationen. Men det finns några initiativ som är på gång och som kan göra laddningen enklare.

Ett av dem står svenska intresseorganisationen Elbil Sverige för. Nu i augusti går startskottet för ett nytt så kallat roamingnätverk för elbilsladdning som ska vara öppet för alla företag och konsumenter.

I nuläget gäller nätverket Sverige men på sikt hoppas Elbil Sverige att det ska spridas även till resten av Norden och Europa.

Läs också: Långsamt framåt för Ionity – tre nya laddare i Sverige

Ett enda abonnemang

Fördelen för elbilsägarna ska bli ett enklare och mer enhetligt sätt att betala för laddningen med ett enda abonnemang som samlar ihop flera laddoperatörer. Hur framgångsrikt det blir beror på hur många aktörer som går med.

– I takt med att försäljningen av elfordon ökar blir laddinfrastruktur, tillgänglighet och enkelhet vid laddning allt viktigare. Vår organisation arbetar med helheten kring elfordon i samhället. Då är det väldigt viktigt med ett enhetligt roamingsystem som detta, säger Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på Elbil Sverige.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-13 07:26
bejje

Finns inte redan plugsurfing som gör just detta?

#2 • Uppdaterat: 2020-08-13 07:45
Raphael

Om elbilar ska slå igenom på bred front så måste detta lösas.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-13 08:41
mayors

Det finns bara ett nätverk som fungerar som det borde göra överallt - Tesla. Laddaren identifierar bilen när kontakten sätts i och laddningen debiteras det konto som är kopplat till bilen. Inga kort, taggar eller andra tillbehör. För eventuella kommentarer skull: Nej, jag har inte en Tesla.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-13 09:30
Uffeeh

Ska elbilen kunna slå igenom på bred front måste detta fixas. Det måste vara lika enkelt att ladda som att tanka fossilt bränsle, med visst undantag för laddtider som har naturliga begränsningar.
Får inte vara som när gasbilarna kom, man behövde ett helt kartotek av kort för att kunna tanka på olika ställen.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-13 09:43
Thommys

Märkligt att inte kunna koppla sitt bankkort till bilens elanslutning och där med slippa göra något mer än att sätta in laddhandsken i bilen från vilken leverantör som helst.

#6 • Uppdaterat: 2020-08-13 10:04
Panopticon

mayors: Ja, förutom den lilla detaljen att det bara funkar med Teslabilar. :) Alltså är det ungefär tvärtom, Teslas nätverk fungerar till största delen som det verkligen INTE borde göra.
Sen är just den detaljen du nämner där såklart helt rätt. Men det är trots det en väldigt liten detalj i jämförelse. :)

#7 • Uppdaterat: 2020-08-13 12:13
N-iklas

Det där är ju en anledning att inte skaffa elbil, just snyggt att komma och måste ladda och så går det inte pga. någon formalitet i avtal och abonnemang, bara tanken är ju djupt... avskräckande...

Denna fråga har helt nonchalerats av tillverkarna eftersom de som köpt elbil så här långt är mer eller mindre varmt engagerade entusiaster och det finns ju inget besvär de inte är beredda att ta på sig utan att klaga, men för den som är betydligt mindre entusiast, är sådant här väldigt oattraktivt.

Tillverkarna borde nog ta en titt på vad de som INTE köpt elbil tycker och tänker istället för att bara lyssna på de som redan gjort det - det är ju inte dem... man ska övertyga.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-13 12:30
mayors

@panopticon - jag menar att det är så alla bilar borde fungera. Tesla har tänkt till här (också). En väl fungerande infrastruktur bör helst vara generisk, utan koppling till bilmärke, men det lär väl dröja..

#9 • Uppdaterat: 2020-08-13 12:40
Grosser

Det ska även stödja sk. "plug-and-charge" framöver, men det hänger också på om respektive laddstations operatör tillåter det. Det är inte svårt i teorin att få det att fungera, men i verkligheten blir det lite mer komplicerat med att överföra data på ett säkert och krypterat sätt osv.

#a • Uppdaterat: 2020-08-13 12:43
EnannanRobban

Problemet med att få automatisk debitering via kabelinkopplingen handlar om att biltillverkarna inte delar med sig av identifierbar data om fordonets ID ännu via pluggen så att identifieringen ännu inte är löst. Protokollet har det redan så laddarna och kontakterna är redo.
Klart att detta var enklare för Tesla som står för båda ändarna av problemet så att säga.
Att det är krångligt känns tyvärr bara som lite av vandringssägnen av de som inte testat, jag har 4 laddbrickor i bilen och har klarat mig på dessa än så länge, men det är klart att om en kan göra allt detta och till samma pris så är jag gärna med.
Bejje, Plugsurfing är ju ibland tyvärr dyrare än de direkta korten/blipparna så det är mest till nöds.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.