Det nya förslaget som gör förmånsbilar betydligt dyrare kan skjutas upp. Skatteverket kritiserar förslaget i sitt remissvar och vill att det senareläggs till 2022, avslöjar Dagens PS.
Regeringens förslag innebär att nya förmånsbilar i snitt kommer bli 25 procent dyrare. Ändringen görs för att jämna ut de ekonomiska skillnaderna mellan att ha förmånsbil och privatägd bil.
Tanken var att de nya reglerna skulle träda i kraft den 1 juli och att de enbart skulle gälla nya bilar som registreras från och med det datumet.
Läs också: Nya reglerna gynnar miljonbilar – slår mot billiga elbilar
9 000 kronor om året
Enligt regeringens egna beräkningar skulle höjningen av förmånsvärdet bli som allra störst för bilar som kostar mellan 250 000 och 350 000 kr. Där ligger ökningen på omkring 30 procent och för vissa bilägare kan ändringen innebära 750 kronor mindre i plånboken per månad eller 9 000 kr per år vid 52,2 procents marginalskatt.
Det är Skatteverket som ska driva in skatten, men myndigheten avråder bestämt i remissvaret från att införa ändringen med så kort varsel.
”Tidpunkten för när lagen träder i kraft bör senareläggas till den 1 januari 2022 för att undvika skilda värderingsregler under samma beskattningsår och för att ge arbetsgivare, programvaruföretag och myndigheter mer tid för att anpassa rutiner och system”, skriver Skatteverkets generaldirektör Katrin Westling Palm i remissvaret som Dagens PS tagit del av.
Läs också: Förslaget klart: Så mycket dyrare kan förmånsbilen bli
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.