Att ha en förmånsbil innebär ofta att bilägandet för föraren blir betydligt billigare än för den som äger samma bil privat. Den skillnaden vill regeringen jämna ut genom att ändra hur förmånsvärdet räknas ut.
Tanken är alltså att göra det dyrare med förmånsbil än idag. Ökningen är tänkt att bli ungefär 25 procent, har finansmarknadsminister Per Bolund (MP) tidigare sagt.
En skillnad är att det så kallade lyxbilstillägget, som lägger på en extrakostnad för den som väljer en förmånsbil som kostar mer än 7,5 basbelopp, kan slopas. Det får till följd att riktigt dyra förmånsbilar får lägre förmånsvärde än i dag – samtidigt som billigare elbilar kan få dubbelt så högt förmånsvärde, enligt en ny uträkning som elbilsexperten Danni Efraim gjort på sajten Teslakalkylen.
”Jag förutspår att det här kommer att minska försäljningen av elbilar rejält, åtminstone på kort sikt, eftersom det är tjänstebilsmarknaden som väldigt hårt driver på den utvecklingen just nu”, skriver han.
Läs också: Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken
Sänkning för miljonbilar
Eftersom alla förutsättningar för att räkna ut förmånsvärdet under nästa år inte är fastställda stämmer siffrorna i uträkningen förmodligen inte på kronan. Men vissa trender är ändå tydliga.
En Tesla Model X Performance med en prislapp på över 1,1 miljoner kronor före tillval får förmånsvärdet sänkt med 542 kronor efter den 1 juli, eller fem procent. Den ännu dyrare Porsche Taycan Turbo S som kostar 2,1 miljoner får förmånsvärdet sänkt med 4 078 kronor – en sänkning med 19 procent.
Läs också: Förslaget klart: Så mycket dyrare kan förmånsbilen bli
Småbil blir 95 procent dyrare
Billigare förmånsbilar får därmed betydligt högre förmånsvärde än i dag. Tesla Model 3 Standard Range Plus får 2 077 kronor eller 66 procent högre förmånsvärde. För Seat Mii Electric och Renault Zoe är ökningen 95 respektive 86 procent – dessa modeller får alltså nästan dubbelt så högt förmånsvärde.
Den nya beräkningen av förmånsvärden är just nu ute på remiss och inte spikad ännu. Förslaget är framtaget av regeringspartierna samt Centerpartiet och Liberalerna. Remisstiden går ut i januari och därefter kommer besked om hur de nya reglerna kommer se ut.
Om förslaget godkänns träder det i kraft den 1 juli och gäller enbart förmånsbilar som registreras från och med det datumet.
Fler ändringar på gång
Vid sidan av de nya förmånsreglerna är det också klart att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider med högst 10 000 kr per år försvinner vid nyår. Den ändringen gäller samtliga förmånsbilar – även bilar som redan rullar på vägarna.
Dessutom vill regeringen ändra bonus/malus-reglerna den 1 april. Den förhöjda fordonsskatten (”malus”) som vissa bilar har läggs på förmånsvärdet.
Vi Bilägare har tidigare granskat vilka bilar som fått ta del av elbilsbonusen på 60 000 kr. Det visar sig att mer än 400 miljoner kronor delats ut till bilar som kostar en miljon kronor eller mer.
”Reglerna har inte speglat verkligheten”
Syftet med förmånsreglerna är ”uppnå balans mellan ersättning i form av lön och i form av förmåner, i det här fallet en förmånsbil”, enligt Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk talesperson för Centerpartiet.
”De regler vi har i dag har inte speglat verkligheten och behövde därför justeras, exempelvis när det gällde värdeminskning. Det finns också mål om att stimulera en miljömässigt hållbar förändring av fordonsflottan, genom att gynna miljöbilar i förhållande till konventionella bilar. Av den anledningen finns regler som gör att förmånsvärdet för en miljöbil sätts ned till närmast jämförbara konventionella bil”, skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Men resultatet kan nog uppdattas som konstigt av många – dyra elbilar blir billigare och billiga elbilar blir betydligt dyrare. Och enligt den här uträkningen som Volkswagen gjort blir ju elbilen dyrare än en bensin-Golf som förmånsbil?
”Det finns ingen perfekt tid att göra justeringar. Det bästa är ju om dessa justeringar hade gjorts löpande för att effekterna inte skulle bli så stora som nu. Det hade gett förutsägbarhet och bättre långsiktighet, precis det vi nu försöker åtgärda”, skriver Rickard Nordin.
20 år gamla regler
Per Bolund uppger i en kommentar till Vi Bilägare att prisförändringen kan slå olika på olika bilar när förmånsvärdet ”bättre ska avspegla de verkliga kostnaderna att ha bilen”.
”En sak är dock säker: förändringen av det nya systemet kommer att gynna elbillar och laddhybrider jämfört med bensin och dieselbilar. Det kommer inte längre vara subventionerat att köpa bilar med höga utsläpp. Däremot kommer det fortsatt vara subventionerat att köpa elbilar. I genomsnitt sätts det förmånsgrundade priset ned med 45 procent på elbilar i det nya systemet.”
Han skriver också att det inte är någon nyhet att det finns fler billiga och smutsiga bilar på marknaden.
”Däremot ser vi att utvecklingen går väldigt fort nu. Då är det rimligt att vi ser över stöd som var anpassade efter hur marknaden såg ut för 20 år sedan. Effekten har varit att den faktiska kostnaden i det nuvarande systemet av en billig elbil har kunnat vara över 200 procent högre än dess nuvarande förmånsvärde.”
Läs också: Miljonregn över dyra elbilar: ”Det här behöver vi ändra”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.