Att ha förmånsbil har i många år varit extremt fördelaktigt rent ekonomiskt för föraren, särskilt jämfört med att äga en bil privat. Det vill regeringen ändra på.
Vid nyår försvinner den så kallade nedsättningen av förmånsvärdet på upp till 10 000 kronor om året för elbilar och laddhybrider. Det innebär att många av de laddbara förmånsbilar som rullar på vägarna får över 800 kr högre förmånsvärde per månad över en natt.
Dessutom vill regeringen göra om bonus/malus-systemet och höja elbilsbonusen till 70 000 kr, samtidigt som fordonsskatten för vanliga bensin- och dieselbilar höjs. Den skatten läggs på förmånsvärdet och påverkar därmed tjänstebilsförarna.
Regeringen vill också ändra hur förmånsvärdet beräknas för alla nya tjänstebilar och förmånsbilar. Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har tidigare avslöjat att förmånsvärdet kommer höjas med upp till 25 procent.
Nu har regeringen presenterat ett förslag som skickats ut på remiss. Om det godkänns träder det i kraft den 1 juli och ändringarna gäller i så fall enbart nya bilar som registreras från det datumet.
Ändringen görs för att skillnaden mellan att ha förmånsbil och en privatägd bil ska bli mindre. Förslaget är framtaget av regeringspartierna samt Centerpartiet och Liberalerna.
En effekt av ändringen – om den träder i kraft – blir förmodligen en rusning i bilförsäljningen till företag under första halvåret 2021 eftersom många kommer vilja slå till innan de nya reglerna träder i kraft.
Höjningen av förmånsvärdet blir som allra högst för bilar som kostar mellan 250 000 och 350 000 kr. Där ligger ökningen på omkring 30 procent.
Läs också: Regeringens plan: Förmånsbil ska bli lika dyr som privatbil
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.