Kinesiska elbilar blir allt vanligare på europeiska vägar, och på det hela taget håller bilarna hög nivå. Det anser den tyska bilistorganisationen ADAC som testat 13 modeller under de senaste tre åren.
– De kinesiska tillverkarna har kommit ikapp under de senaste åren och kan nu hålla jämna steg med etablerade märken, säger Karsten Schulze, ordförande för ADAC:s teknikavdelning, i ett pressmeddelande.
Men det finns två områden där de kinesiska tillverkarna halkar efter i konkurrensen, enligt organisationen. Det handlar dels om assistanssystem som exempelvis skyltigenkänning, filhållningsassistans och adaptiv farthållare, och dels om menyerna i pekskärmen som kan vara långsamma, svårnavigerade och dåligt översatta.
Föraren stänger ofta av säkerhetssystemen om de fungerar dåligt eller falsklarmar och då gör de ingen nytta alls.
Buggarna rättas ofta till med mjukvaruuppdateringar, enligt ADAC, men det visar också att biltillverkarna behöver lägga mer resurser på finjustering av systemen innan bilarna börjar säljas.
”MG, Great Wall Motors, Nio och BYD verkar mer angelägna om att ha ett assistanssystem än att det ska fungera bra. Envis filhållning, dålig skyltigenkänning, för abrupta ingrepp och för högt varningsljud för faror leder snabbt till att man tappar tilltron till systemen”, skriver organisationen.
Vi Bilägare har tidigare uppmärksammat brister i exempelvis MG:s fyrhjulsdrift och assistanssystem. Nya MG 4 har säkerhetssystem som kan upplevas som obehagliga, och enligt MG finns ”utrymme för förbättring”.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (28)
- 2024-04-26 07:59 Som sagt, Euro NCAP har krav…
- 2024-04-25 20:44 Jag tillhör väl gruppen …
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.