Olika typer av assistanssystem som kan ta över delar av bilkörningen under vissa förhållanden blir allt vanligare i nya bilar. Men de fungerar inte alltid som tänkt.
En ny genomgång av amerikanska försäkringsinstitutet IIHS visar att bara ett av de 14 testade systemen i den senaste omgången får godkänt, även om inte heller det systemet får något toppbetyg. Två av systemen beskrivs som mediokra medan elva blir underkända.
– De flesta systemen har inte tillräckliga åtgärder för att förhindra missbruk och se till att föraren inte tappar fokus på vad som händer på vägen, säger David Harkey, ordförande för IIHS.
Studien har alltså gjorts i USA och det är inte säkert att alla system fungerar på samma sätt i Europa. Men trenden är tydlig: enligt IIHS nya regler blir bara ett system, i Lexus LS, godkänt.
Volvo S90 får däremot betydligt sämre betyg. Det som kritiseras är framför allt att systemen inte på ett tydligt och enkelt sätt ser till att föraren håller uppmärksamheten på vägen. Flera av systemen kan också användas även om föraren inte har säkerhetsbälte.
Tesla Model 3 blir också underkänd, men testet gjordes i december 2023 och sedan dess har Tesla uppdaterat systemet.
– Resultatet är oroande med tanke på hur snabbt bilar med de här halvautonoma systemen rullar ut på vägarna, säger David Harkey.
Godkänt
- Lexus LS, Teammate/Advanced Drive
Mediokert
- GMC Sierra, Super Cruise
- Nissan Ariya, Propilot med Navilink
Dåligt
- BMW X1, Active Driving Assistant Professional
- Ford Mustang Mach-e, Bluecruise
- Ford Mustang Mach-e, adaptiv farthållare med Stop & Go och filhållningsassistent
- Genesis G90, Highway Driving Assist 2
- Genesis G90, Smart Cruise Control/Lane Following Assist
- Lexus LS, Dynamic Radar Cruise Control/Lane Tracing Assist
- Mercedes S-klass, Active Distance Assist Distronic/Active Steering Assist
- Nissan Ariya, Propilot Assist 2.0
- Tesla Model 3, Autopilot version 2023.7.10
- Tesla Model 3, Full Self-Driving beta, version 2023.7.10
- Volvo S90, Pilot Assist
Källa: IIHS
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.