Nästa artikel
MG:s svar på hårda kritiken: ”Finns rum för förbättring”
Nyheter

MG:s svar på hårda kritiken: ”Finns rum för förbättring”

Publicerad 2024-02-16 08:56 (uppdaterad 2024-02-16 13:28)
MG 4 sågades i Vi Bilägares vintertest och nu svarar MG på kritiken. Men någon konkret förbättring för bilägarna blir det inte – åtminstone inte i första skedet. ”Vi tar kritiken på allvar”, uppger biltillverkaren.

Under Vi Bilägares årliga vintertest fick elbilen MG 4 en hel del kritik. Bilen är inte anpassad för svensk vinter och beskrevs av testförarna som ”rent ut sagt farlig på vinterväg”.

Ett av problemen är att bilens regenerering – alltså när föraren släpper på gaspedalen och bilen ”motorbromsar” – är så kraftig att det kan uppstå bakvagnskast. Det spelar ingen roll om man väljer den lägsta bromskraftsregenereringen av tre möjliga nivåer, bakvagnen bryter ut i sladd ändå när foten nuddar bromspedalen.

”Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem i gång”, skrev vår testförare Nils Svärd.

För att lösa problemet kan föraren välja körläge Snow, men det måste väljas varje gång bilen startas.

”Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd”

Nu svarar MG på kritiken. ”Information om att regenereringsnivå ett bör användas vid halt väglag finns i bilens instruktionsbok, det informeras om i samband med leverans och det finns på vår hemsida”, skriver företaget.

Vi Bilägares Nils Svärd är inte imponerad av svaret från MG.

– Det löser inte problemet. Även i regenereringsnivå ett adderar bilen extra mycket motorbroms på bakhjulen när föraren använder bromspedalen, säger han.

Snöläget, som är gömt i en undermeny, är det enda som råder bot på problemet, berättar Nils vidare. Men detta måste föraren aktivera inför varje tur.

Att bilens körläge nollställs varje gång bilen startas är också ett medvetet val, enligt MG. ”Ett exempel: du kör i sportläge och glömmer sedan ändra tillbaka till normal. Det innebär att du i onödan kör bilen med en högre energiförbrukning.”

Föraren kan välja körläge Snow för att bilen ska bete sig bättre, men det måste väljas varje gång bilen startar.

På bilens ratt finns snabbknappar som kan användas för att snabbt ändra körläge eller regenereringsnivå. ”Det betyder att du med enstaka knapptryck enkelt kan byta läge, du behöver alltså inte gå in i bilens infotainmentskärm”, skriver MG.

När det gäller regenereringen och bakvagnskasten blir det dock ingen konkret förbättring för ägarna. Antisladdsystemet justeras inte.

”Vi tar till oss er feedback och ska sätta ytterligare rutiner för att säkerställa att den här informationen verkligen når alla som hämtar ut sin MG.”

Filhållningssystemet i MG 4 fungerar riktigt dåligt.

Ett annat problem med bilen är att filhållningssystemet är trafikfarligt. ”Med snö på vägen tror systemet att bilen ligger fel i körfältet och vrider med brysk kraft i ratten – antingen mot diket eller mot mötande körbana. Maken till abrupt ingripande har vi sällan varit med om”, skrev vår testförare.

Här uppger MG att det finns ”rum för förbättring”. Kritiken skickas nu vidare till Europakontoret, men det är oklart vad det kommer leda till rent konkret.

”Vi tar den här kritiken på allvar. Vi arbetar aktivt för att förbättra systemets prestanda och göra bättre anpassningar för olika körpreferenser och vägförhållanden. Tillsammans med våra leverantörer och partners pågår ett kontinuerligt förbättringsarbete för alla våra produkter och tjänster.”

Om bilens mjukvara skulle behöva uppdateras bekräftar MG för Vi Bilägare att detta måste göras på verkstad – det går inte att skicka ut uppdateringen över nätet direkt till bilen.


Texten är uppdaterad med en kommentar från Nils Svärd.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 2024-02-19 15:41 Julius - då måste du vara en…
  • 2024-02-19 13:01 Ingen tycks bry sig om att…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.