Nästa artikel
Här är städerna med mest bilköer i Europa
Nyheter

Här är städerna med mest bilköer i Europa

Publicerad 27 april 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Stockholm må vara på väg mot en trafikinfarkt - men i jämförelse med andra städer är problemen små. Ny statistik rangordnar 59 europeiska städer.

Bryssel har mest bilköer i Europa.

Det visar ny statistik från gps-tillverkaren TomTom.

Mest köer i Bryssel
Med information från användare av företagets gps-mottagare har trafiken i Europa kartlagts.

TomTom har analyserat informationen från stora vägar i städer med minst 500 000 invånare och presenterar nu en rangordning över städerna med mest bilköer.

För att göra statistiken överskådlig har man definierat en väg som överbelastad om bilarna håller hastigheter som är 70 procent eller lägre av gällande hastighetsbegränsning.

I Bryssel är 37,7 procent av de stora vägarna överbelastade.
 
"Få köer i Stockholm"
Bland städerna med mest köer finns också två från Polen och fyra från de brittiska öarna.

Bäst är trafiksituationen i spanska Zaragoza, där endast 1,5 procent av vägarna är överbelastade.
 
Om man ska tro statistiken är problemen med bilköer i Stockholm inte så stora som i övriga Europa.

Endast 6,4 procent av vägarna är överbelastade och Stockholm placerar sig därmed på plats 56 av 59 i rangordningen.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Hela listan:
(Siffrorna intill städerna anger antal procent av de större vägarna som är överbelastade.)















































































































































































































































1.Bryssel 37.7 %
2.Warszawa 37.5
3.Wroclaw 35.7
4.London 34.7
5.Edinburgh 34.5
6.Dublin 33.9
7.Belfast 31.8
8.Marseille 31.2
9.Paris 30.4
10.Luxembourg 29.4
11.Milano 29.4
12.Rotterdam 28.8
13.Birmingham 28.5
14.Rom 28.0
15.Amsterdam 27.7
16.Oslo 26.4
17.Barcelona 26.3
18.Budapest 26.2
19.Neapel 26.1
20.Poznan 25.4
21.Lódz 25.0
22.Turin 24.2
23.Palermo 24.1
24.Prag 23.6
25.Genoa 22.7
26.Cardiff 22.6
27.Wien 22.4
28.München 22.4
29.Leeds 21.8
30.Krakow 21.2
31.Essen 21.1
32.Hamburg 20.6
33.Lissabon 20.0
34.Sheffield 19.5
35.Stuttgart 19.1
36.Cologne 18.1
37.Düsseldorf 17.9
38.Berlin 17.2
39.Tallinn 16.8
40.Helsingfors 16.8
41.Nürnberg 16.7
42.Madrid 16.3
43.Frankfurt 15.3
44.Hannover 14.8
45.Glasgow 14.7
46.Bremen 14.6
47.Köpenhamn 13.9
48.Bratislava 13.7
49.Sevilla 13.6
50.Bern 10.9
51.Vilnius 10.8
52.Leipzig 10.6
53.Dresden 9.7
54.Dortmund 9.3
55.Málaga 7.9
56.Stockholm 6.4
57.Zagreb 5.9
58.Valencia 5.3
59.Zaragoza 1.5
Källa: TomTom

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-04-27 16:30
Jägaren (ej verifierad)

Man kan ju fråga sig på vilka grunder trängselskatterna i Stockholm kom till på. Egentligen. Jisses, vägbelastningen i Stockholm ter sig som en lantlig grusväg i jämförelsen. *Suck*

#2 • Uppdaterat: 2010-04-27 16:50
Kalle Anka (ej verifierad)

Jägaren!
För en gångs skull kan jag hålla med dig!
Själv antar jag att MiljöPartisterna fick komma med på en "studieresa' till Bangkok och där fick se hur verkliga trafikprobelem ser ut. Problemet var att 99 prcent av befolkiningen där cyklar. Perfekt för MP! Luftförorengar OCH cyklar! Orgasm i MP-brallorna!
Trängeseln fick det väl att gå för Umeås hjälte!
Små asiatiskor mot MP:s nordiska ståndare! Undra på att han vill vara kvar i EU-parlamentet!!!
Språkrör eller ej, det man kommer att änka på i amband med denne "man" är rör. Rör att stoppa in saker i...
Jag

#3 • Uppdaterat: 2010-04-27 17:21
Raphael (ej verifierad)

I Stockholm med omnejd finns det många vägar som är obelastade, därför att de är mindre och är opraktiska att åka på. Huvudvägarna i Stockholm är extremt belastade under rusningstrafik och farten är närmare under 30Km/h på dessa 70-vägar. Där det på landsbygden kan ta 10-15 minuter att åka en sträcka tar på dessa vägar en timme.
Men när man räknar statistiken så räknar man in alla vägar. Det skulle vara mer realistisk statistik om man strök de vägar som är mindre praktiska att åka på och enbart räkna med huvudvägarna, de som folk använder och vill använda.

#4 • Uppdaterat: 2010-04-27 17:35
Jägaren (ej verifierad)

RAPHAEL: Om du läser artikeln (!) står det faktiskt att man i den här statistiken definierar en väg som överbelastad om bilarna håller hastigheter som är 70 procent eller lägre av gällande hastighetsbegränsning. Den här statistiken blir alltså lika för för alla städer. Och då minsann ter sig Stockholm som en lantlig grusväg i jämförelsen.

#5 • Uppdaterat: 2010-04-27 19:08
Thomas (ej verifierad)

Undrar hur många av Stockholms vägar som det går bra att åka på från norr till söder och hur många procent av totala antalet vägar Essingeleden (den enda icke avgiftsbelagda) utgör? Inte så många andra städer som har samma smala midja som Sthlm har och därmed lika känsliga för mínsta lilla störning. Trängselskatten rör centrala Sthlm, antar att den här statistiken snarare omfattar Sthlms län, då finns det många vägar att åka på tvären på men få norr till söder!
Det är som vanligt; med statistik kan man bevisa precis det man vill...

#6 • Uppdaterat: 2010-04-27 21:41
Jägaren (ej verifierad)

THOMAS: I artikeln står "TomTom har analyserat informationen från stora vägar i städer med minst 500 000 invånare och presenterar nu en rangordning över städerna med mest bilköer." Utifrån denna information finns ingen anledning att anta att man skulle mena Stockholms län, utan just Stockholsm stad.

#7 • Uppdaterat: 2010-04-27 21:41
Seken (ej verifierad)

Ja, det är ett elände för många, dom häringa trängselskatterna. Jag syftar främst på de som vill komma senast möjligt hem till det lea fruntimret.
OBS att Irland har 3 städer bland de 7 främsta. Ett paradis för JÄGAREN och likasinnade. Själv har jag ofta flanerat kilometervis, avundsjukt gluttandes in till de lyckliga (och gratiskörande) bilisterna i Dublin, (när jag passerar dem).

#8 • Uppdaterat: 2010-04-27 22:10
Mr Colt (ej verifierad)

Seken,geografi är inte ditt starkaste kort va?
Tycker dock den innebördes ordningen av dom städer jag besökt stämmer bra, det enda jag blev förvånad över var Oslo`s placering.

#9 • Uppdaterat: 2010-04-27 22:59
Seken (ej verifierad)

Jo, MR COLT, geografi är ett av mina starkare ämnen. Faktiskt ett av de allra starkaste. Kanske t.o.m. det starkaste. Att jag råkade placera Edinburgh i Irland, var bara ett litet misstag.

#a • Uppdaterat: 2010-04-28 00:46
Jägaren (ej verifierad)

SEKEN: Jag har endast kommenterat artikeln och det resultat som presenteras där. Mot den bakgrunden har jag antytt att jag finner trafiksituationen i Stockholm som tämligen oproblematisk. Däremot har jag inte presenterat någon personlig åsikt om trängselskatterna vara eller icke vara. Bara en fråga om hur de egentligen kom till.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.