Ny grund och ny designfilosofi på Subaru XV.
Boxermotorn har fått sig en översyn.
Andra generationen av suven Subaru XV är byggd på en nya grunden Subaru Global Platform som ökat stabiliteten väsentligt. Vridstyvheten i konstruktionen är dubbelt så kraftfull, vilket förutom stabilitetsfördelar även ger en tystare kupé. Krängningstendenserna ska ha halverats och dessutom har tyngdpunken flyttats 5 millimeter lägre än förut, vilket ska göra bilen säkrare att köra. Plattformen är också optimerad för framtida drivkällor, till exempel laddhybrid, hybrid och eldrift.
Designfilosofin heter Dynamic X Solid och produktionsfärdiga bilen påminner mycket om det koncept som Subaru visade upp förra året. Bilen mäter 4,465 meter på längden, 1,8 meter på bredden och är 1,615 meter hög.
Motorn består till 80 procent av uppdaterade komponenter och är en fyrcylindrig, tvåliters direktinsprutad boxermotor som ger 156 hästkrafter och ett maximalt vrid på 196 Nm. Motorn är kopplad till en sjuväxlad automatlåda, som också kan köras manuellt via paddlar. Bilen är fyrhjulsdriven Active Torque Split styr fördelningen mellan fram-och bakaxel elektroniskt medan Subaru Vehicle Dynamic Control flyttar drivkraft till hjulet med bäst fäste för stunden. Körläget X-Mode underlättar vid offroadkörning och i utförsbacke hjälper Hill Descent Control till. Här kommer också markfrigången på 22 centimeter väl till pass.
Subarus förarassistanssystem EyeSight inkluderar autobroms, adaptiv farthållare och hjälp med att hålla bilen i filen. Det finns också helljusautomatik och strålkastarna följer kurvor. Rear Vehicle Detection har uppsikt bakåt och hjälper till med döda vinkelnvarnare, filbytesassistans samt vid backning.
Nya Subaru XV kommer till Europa 2018, priser är inte officiella än.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?
Designfilosofin heter Dynamic X Solid och produktionsfärdiga bilen påminner mycket om det koncept som Subaru visade upp förra året. Bilen mäter 4,465 meter på längden, 1,8 meter på bredden och är 1,615 meter hög.
Motorn består till 80 procent av uppdaterade komponenter och är en fyrcylindrig, tvåliters direktinsprutad boxermotor som ger 156 hästkrafter och ett maximalt vrid på 196 Nm. Motorn är kopplad till en sjuväxlad automatlåda, som också kan köras manuellt via paddlar. Bilen är fyrhjulsdriven Active Torque Split styr fördelningen mellan fram-och bakaxel elektroniskt medan Subaru Vehicle Dynamic Control flyttar drivkraft till hjulet med bäst fäste för stunden. Körläget X-Mode underlättar vid offroadkörning och i utförsbacke hjälper Hill Descent Control till. Här kommer också markfrigången på 22 centimeter väl till pass.
Subarus förarassistanssystem EyeSight inkluderar autobroms, adaptiv farthållare och hjälp med att hålla bilen i filen. Det finns också helljusautomatik och strålkastarna följer kurvor. Rear Vehicle Detection har uppsikt bakåt och hjälper till med döda vinkelnvarnare, filbytesassistans samt vid backning.
Nya Subaru XV kommer till Europa 2018, priser är inte officiella än.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
I mitt tycke inte lyckad design, för mycket krumbukter. Kolla dom svarta skärmbreddarna till exempel.
Polo
Därför väljer man svart modell så att plastskärmarna "försvinner". :-)
Så man har alltså övergett CVT-lådan nu.
Men visst är det en märklig form på bakluckan, ger ju intryck av en utvändig sittplats.
Hej Axa, men svart bil "måste" man tvätta ofta för att SK-iten syns så väl, tyvärr ;)
Polo
Tell me about it!!!
Har själv svart bil och det är inte kul i slasktider.
:-)
Provade nuvarande modellen när vi var på biljakt - enda bilen man fick kliva UPP i och samtidigt böja nacken för att inte slå i skallen. Mycket märkligt insteg. Annars en trevlig bil, och den nya ser ut att vara något att provköra, verkar komma rätt i tiden för nästa bilbyte.
Hej Stoor, jag utgår från att du är ironisk. Om inte kontakta snarast adressen nedan ;)
http://nividas.com/vienna-shiny-black.html
@saabnisse: Journalisten måste ha missförstått - lådan är fortfarande CVT men har 7 förinställda simulerade lägen så vid högre gaspådrag upplevs det som om lådan har fasta växlingslägen. CVT passar också mycket bra med hybriddrift. Värt att märka är att denna generation av XV verkar inte ha någon manuell låda alls samt att parkeringsbromsen är elektrisk.
Ungefär som hår i röven? Mera manlig, men kanske inget någon vill se, eller?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.