Femte generationen av Toyotas suv gör entré. Den kan koppla ur fyrhjulsdriften vid behov.
Hjulbasen på nya RAV4 har ökats på med 3 centimeter, annars är måtten på bilen ganska snarlika föregående generation. Chassits hållfasthet sägs har ökats på med 57 procent.
Motoralternativen är antingen en bensindriven variant på två liter eller en 2,5-liters hybrid med el och bensin. Några dieslar finns inte – Toyota planerar att fasa ut dessa innan slutet på detta år. Några uppgifter om hästkrafter finns inte än, men Toyota sa vid premiären att de beräknar en ökning med 15 procent i hästkrafter i bensinversionen och ännu större ökning i hybridversionen.
Fyrhjulsdrivningen har förmågan att koppla bort drivningen på bakaxeln för att förbättra bränsleekonomin. Omvänt kan systemet också skicka mer kraft till bakhjulen om bilen navigerar genom svår terräng.
Infotainmentsystemet styrs från en 7-tums, alternativt 8-tumspekskärm och har stöd för Apple CarPlay, inte Android Auto. Det finns trådlös laddning för mobiler och 5 USB-portar.
RAV4 får den modernaste versionen av Toyotas säkerhetssystem, Safety Sense. Det är standard på alla bilar och innehåller bland annat autobroms som upptäcker fotgängare, adaptiv farthållare med filhållningsassistent, avåkningsvarnare med styrassistans, automatisk avbländning av helljus, samt skyltavläsning.
Nya RAV4 att börjar att säljas i början av 2019 i Europa. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
Motoralternativen är antingen en bensindriven variant på två liter eller en 2,5-liters hybrid med el och bensin. Några dieslar finns inte – Toyota planerar att fasa ut dessa innan slutet på detta år. Några uppgifter om hästkrafter finns inte än, men Toyota sa vid premiären att de beräknar en ökning med 15 procent i hästkrafter i bensinversionen och ännu större ökning i hybridversionen.
Fyrhjulsdrivningen har förmågan att koppla bort drivningen på bakaxeln för att förbättra bränsleekonomin. Omvänt kan systemet också skicka mer kraft till bakhjulen om bilen navigerar genom svår terräng.
Infotainmentsystemet styrs från en 7-tums, alternativt 8-tumspekskärm och har stöd för Apple CarPlay, inte Android Auto. Det finns trådlös laddning för mobiler och 5 USB-portar.
RAV4 får den modernaste versionen av Toyotas säkerhetssystem, Safety Sense. Det är standard på alla bilar och innehåller bland annat autobroms som upptäcker fotgängare, adaptiv farthållare med filhållningsassistent, avåkningsvarnare med styrassistans, automatisk avbländning av helljus, samt skyltavläsning.
Nya RAV4 att börjar att säljas i början av 2019 i Europa. Det finns inga prisuppgifter än.
Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att Toyota vågar ta ut svängarna när det gäller yttre design numera men visst ser den lite ledsen ut.
Den ser riktigt bra ut både in o utvändigt.
En riktig dräpare faktiskt.
Chassit har alltså blivit 57% starkare...Så med andra ord var den utgående modellen klen.
För övrigt lika identitetslös som vanligt. Kommer sälja bra i USA.
Men fyrhjulsdriften skall bli intressant att få se in action. Föregångaren såldes ju under falsk flagg, d.v.s som fyrhjulsdriven fast den egentligen bara drev fram. Nu har man alltså förbättrat detta och det var på tiden.
MVH AL
Tror inte denna kommer att säljas i USA faktiskt.
Tycker det är synd att alla går "all-in" nu på SUV, det är verkligen dags att sänka utsläppen. Att presentera bilar 2018 som ligger över 100 g/km är direkt modernt. Hybrid i all ära, men nu måste vi sänka utsläppen rejält eller har alla gett upp? Klimatproblemen är inte av ondo så länge man inte kan se dem eller märker av det? Undra vad som hänt om vi inte kunde få mat på borden längre pga missväxt...?
Den dagen byter vi alla till en törstig Skoda Octavia Vargen!
MVH AL
Påminner lite om Volvo XC40. Ser rätt tråkigt och plastig ut. Ingen kioskvältare direkt. Och fyrkantiga hjulhus? Nej...
Toyota överraskade mig, jag måste erkänna att jag tycker den är helt acceptabel.
Nää fyrkantiga hjulhus ser fult ut på nya RAV4 2019.
Rund hjulhus ser snyggare ut på nuvarande RAV4 2018.
Funderade lite på hjulhusen - så slog det mig - Jeep Compass 2011-2014. Undviker övriga jämförelser då RAV:en högst sannolikt är en betydligt bättre bil. Den förra modellen fick pensionärer att somna, hoppas denna är trevligare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.