Tredje generationen av kontinentkorsaren har anlänt.
På lyxkryssaren Bentley Continental GT är motorns tolv cylindrar är placerade i ett W och har tubbla turboaggregat. Cylindervolymen är 6-liter. Det blir med andra ord mycket bensinsörplande, men med hjälp av cylinderavstängning och att bilen kan ”segla” korta sträckor medan motorn vilar på motorvägen påstår Bentley att förbrukningen vid blandad körning ligger på cirka 1,2 liter per mil. Koldioxidutsläppen ska ha kapats med 16 procent jämfört med förra generationen.
Med hjälp av 635 hästkrafter och 900 Newtonmeter i vrid accelererar Continental GT från 0-100 km/tim på 3,6 sekunder. Kraften skickas genom växellådan som är en automatisk dubbelkopplingslåda i åtta steg.
Bentley nämner inget om någon annan drivlina, men sedan tidigare har lyxbilstillverkaren nämnt sina planer att elektrifiera hela modellprogrammet.
Ingenjörerna har satt den 4,8 meter långa bilen på bantningskur vilket innebär minus 80 kilo på vågen som nu visar 2.244 kilo.
Med hjälp av 635 hästkrafter och 900 Newtonmeter i vrid accelererar Continental GT från 0-100 km/tim på 3,6 sekunder. Kraften skickas genom växellådan som är en automatisk dubbelkopplingslåda i åtta steg.
Bentley nämner inget om någon annan drivlina, men sedan tidigare har lyxbilstillverkaren nämnt sina planer att elektrifiera hela modellprogrammet.
Ingenjörerna har satt den 4,8 meter långa bilen på bantningskur vilket innebär minus 80 kilo på vågen som nu visar 2.244 kilo.
På insidan finns en tresidig panel i instrumentbrädan. När bilen startas roterar den tomma panelen runt och fram kommer en digital 12,3-tums pekskärm. Om föraren tröttnar på det digitala går det istället att ta fram analoga mätare som visar klocka, yttertemperatur och kompass.
Det finns två teknikpaket att välja på för den som går i köptankar. En specifikation för långresenärerna och en cityanpassad. För den som rör sig mest i stadsmiljö går det att utrusta bilen med automatisk bakluckeöppning, skyltavläsare och autobroms som upptäcker fotgängare samt översiktskamera. Specifikationen Touring innehåller istället adaptiv farthållare med kökörningsassistent, filhållningshjälp, head up-display, autobroms och mörkerseende med hjälp av infraröd kamera.
Det finns inga prisuppgifter, men som en fingervisning kostade förra generationen av Bentley Continental GT i runda slängar 1,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Bentley Continental GT?
Det finns två teknikpaket att välja på för den som går i köptankar. En specifikation för långresenärerna och en cityanpassad. För den som rör sig mest i stadsmiljö går det att utrusta bilen med automatisk bakluckeöppning, skyltavläsare och autobroms som upptäcker fotgängare samt översiktskamera. Specifikationen Touring innehåller istället adaptiv farthållare med kökörningsassistent, filhållningshjälp, head up-display, autobroms och mörkerseende med hjälp av infraröd kamera.
Det finns inga prisuppgifter, men som en fingervisning kostade förra generationen av Bentley Continental GT i runda slängar 1,8 miljoner kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Bentley Continental GT?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.