Suven Bentley Bentayga blir först ut att elektrifieras nästa år.
Lyxbilstillverkaren med W12-motorer i utbudet planerar att göra laddbara versioner av alla sina modeller de närmsta åren.
Alltfler städer planerar att införa förbud mot renodlade bensin- och dieselbilar i stadskärnorna för att få luften renare. För att möjliggöra för sina kunder att fortsätta köra runt i city planerar Bentley att släppa plugin-hybrider av hela modellutbudet. Det berättade Bentleys vd, Wolfgang Duerheimer, på en kongress i samband med Detroit Auto Show.
Där många ser laddhybrider som tillfälliga lösningar i väntan på att helelektriska eller vätgasbilar blir normen, har Bentley en annan synvinkel.
– PHEV nämns ibland som en övergående teknologi, att det kommer försvinna snart. Så som jag ser det ger plugin-hybridtekniken det bästa av två världar, sa Duerheimer till Automotive News. Han tycker också att laddhybrider lämpar sig bättre för de långväga resor som Bentleyägare sägs göra.
Första bil att elektrifieras blir suven Bentayga 2018. Sedan följer Continental GT. På bilmässan i Detroit passade biltillverkaren också på att visa en annan Continental, nämligen Supersports. W12:an som producerar 710 hästkrafter och 1017 Newtonmeter i vrid gör att bilen klarar 0-100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder. Med toppfarten 336 kilometer i timmen sägs den vara världens snabbaste bil med baksäte.
Diskutera: Tror du att laddhybrider är rätt väg för Bentley?
Där många ser laddhybrider som tillfälliga lösningar i väntan på att helelektriska eller vätgasbilar blir normen, har Bentley en annan synvinkel.
– PHEV nämns ibland som en övergående teknologi, att det kommer försvinna snart. Så som jag ser det ger plugin-hybridtekniken det bästa av två världar, sa Duerheimer till Automotive News. Han tycker också att laddhybrider lämpar sig bättre för de långväga resor som Bentleyägare sägs göra.
Första bil att elektrifieras blir suven Bentayga 2018. Sedan följer Continental GT. På bilmässan i Detroit passade biltillverkaren också på att visa en annan Continental, nämligen Supersports. W12:an som producerar 710 hästkrafter och 1017 Newtonmeter i vrid gör att bilen klarar 0-100 kilometer i timmen på 3,5 sekunder. Med toppfarten 336 kilometer i timmen sägs den vara världens snabbaste bil med baksäte.
Diskutera: Tror du att laddhybrider är rätt väg för Bentley?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"Tror du att laddhybrider är rätt väg för Bentley?"
Inte bara för Bentley. De biltillverkare som inte kan erbjuda ett hybridalternativ eller ren eldrift inom några år är nog rätt rökta på marknaden. Efterfrågan på rena bensin- eller dieseldrivna bilar kommer att avta i takt med att alla förbud kommer närmare. Det gäller såväl nybilsförsäljning som begagnatmarknaden.
Ny (dyr) teknik gör sig alltid bäst i lyxbilar.
Mina fördomar om Bentleyägare säger att de är bekväma typer och lär vilja ha induktiv laddning på bilarna. Fördelen med det är väl att tekniken kommer filtreras ner till andra märken i koncernen.
Annars är väl inte en Bentayga det val man gör med miljösamvetet i första rummet.
Evo, så värst ny är väl inte egentligen den här tekniken. Prius kom 1997 och är nu inne på sin fjärde generation.
Det kan säkert vara så, milkylainen, att några kommer att omhulda sina osande fossilmotorer som varande äkta hantverk.
Jag har en kamrat som är mäkta stolt (för att inte säga skrytsam) över sitt nya tunga, mekaniska armbandsur av dyrt schweiziskt fabrikat. Tyngd kan förvisso ge en känsla av gedigenhet, men är faktiskt en dålig måttstock.
Min betydligt billigare Zitizen har väl en viss mekanik i och med att den har flera visare, men framförallt är det att den drivs av fotoceller som imponerar. Jag har jobbat natt med långärmat och ändå har ljuset räckt. Nu efter flera år tänker jag inte så mycket på klockan - och det är väl så det ska vara. Den fungerar och är pålitligheten själv. Och är ingen tung klump enbart till för att imponera med.
Visst kan jag uppskatta en bra mekaniskt hantverk. (Jag har ju kvar min gamla Revox rullbandspelare.)
Visst kan jag tycka att det är lite både mysigt och mäktigt med en mullrande V-8:a (eller den mjukgående W12:a som jag åker i någon gång ibland). Men jag inser också att den mullrande egotrippen är bullrande oväsen för många omkring.
För mig är elmotorer endast av godo. Små, tysta med oöverträffat hög verkningsgrad. Och tysta!
Personligen tror jag det inte spelar någon som helst roll om några Bentleys kör runt som hybrider eller inte.
Snarare tvärtom. I framtiden kommer alla såna här W12:or ses som mekaniska skönheter, precis som mekaniska ur. Elmotorn kommer bli framtidens Casio-klocka. Exakt och bra på alla sätt och vis, men ändå så totalt ointressant.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.