Nästa artikel
Provkörning: Bentley Continental GT Speed (2013)
Provkörning

Provkörning: Bentley Continental GT Speed (2013)

Publicerad 2 juli 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Förstaklasskupé, W12-motor, fyrhjulsdrift, 625 hk, vridstyrka som en ranch med oxar och alldeles svindlande snabb – Bentley Continental GT Speed är en totalupplevelse som går utanpå det mesta.

Det blåser bitande snålt kring den lilla kyrkan i det uppländska landskapet. Aprilsolens bleka strålar rår knappt på de kvardröjande snödrivorna. För några minuter hörs för omväxlings skull inga flygplan stiga eller sjunka borta vid Arlanda flygplats, ändå är luften fylld av ett djupt muller. Det låter som om en bassångare övar skalor framför rakspegeln, som om mörksens makter släppts loss ur underjorden.

Bentley Continental GT Speed har en sällsam stämma. Den låter argt, fylligt och värmande på en och samma gång.

Continental GT är bland det mest exklusiva man kan tänka sig, samtidigt är den en riktig storsäljare i den yppersta klassen av stora coupémodeller, sådana som i bilarnas drömvärld är gjorda för att korsa just kontinenter.

Framför allt är Contintental GT bilen som ingöt nytt liv i det närmast döende Bentley runt millennieskiftet. När modellen dök upp 2002 låg årsproduktionen i den ganska luggslitna anläggningen i Crewe på cirka 1 000 bilar. Med friska pengar från de nya ägarna Volkswagen – och med många konstruktiva likheter med VW:s egen status-pråm Phaeton som introducerats strax före – steg försäljningen inom några år till cirka 9 000 bilar per år.

Produktionen löpte på med diverse varianter, och med en cabriolet som komplement, innan det 2011 var dags för en nästan totalt ny kaross. Då inträffade det märkliga att man lät den nya bilen se ungefär likadan ut, den var bara lite vassare och mer vältränad i linjerna, som om den varit inne på institut.

För något år sedan introducerade Bentley en V8-motor i Continental GT, en maskin som fått lovord och som inte minst förbättrat bränsleekonomin. Den riktige connoisseuren vill dock förstås fortfarande ha den unika W12-motorn innanför det kraftfulla frampartiet. Motorn är på sex liters cylindervolym och utgörs i princip av två V6-motorer med en gemensam vevaxel.

I Speedutförande ger den hela 625 hk, vilket är 50 upp jämfört med ”basmodellen”. Det maximala vridmomentet är 800 Nm redan från 1 700 v/min.

Det förstår alltså var och en att det kan gå undan något alldeles enastående, i 330 km/tim närmare bestämt. Accelerationen är ren knock-out, det tar bara 4,2 sekunder att nå 100 km/tim. Den tillgängliga kraften är nästan omöjlig att beskriva, den bara väller fram absolut direkt, som en bred lavaström.

Fyrhjulsdriften är permanent och fördelad 60/40 till bak-/framvagn. Gasar man på rejält i böjarna ska man alltså kunna uppleva en viss överstyrning, kanske till och med ”sladdglädje”. Det sade om inte annat min plånbok visligen stopp för att prova under de timmar jag fick disponera den engelskregistrerade gästspelaren i Mälardalen.

Inifrån den i varje detalj ytterst välarbetade och behagliga kupén förnimmer man inte fartökningen så särskilt, trots allt. Bilen har justerbar luftfjädring, ljudisolering som Vatikanens bibliotek och en allmän komfortnivå som effektivt stänger ute alla obehagligheter, ryck och knyck. Man kan få för sig att bilen seglar fram, orubbligt stabilt, kapabel att korsa en tillfrusen Nordostpassage utan minsta ryckning i ögonbrynet.

Om man för ett ögonblick leker med tanken att det på kontot finns drygt 170 000 overksamma euro möjliga för ett bilköp och att man då fastnat för Continental GT Speed (lätt gjort…) återstår ett par val. Klädsel till exempel, det finns sjutton olika grundfärger att välja till de stramt anbringade läderhudarna på stolar och sittplatser.

Sedan kan man para ihop mängder av tvåtonskombinationer, matcha säkerhetsbältenas färg mot stolssömmarnas eller panelytornas eller … ja, och sedan är det då de 102 olika karossfärgerna (om man inte vill ha en egen blandning, går också bra) så det är liksom inte bara att skriva under och hämta bilen. Den ska måttsys först, en inte oväsentlig del av det som blir ägarglädjen och säkert också bandet till märket.

Priserna på extragrejer är inte heller i budgetklass precis. Den sagolikt ljudande Naimanläggningen kostar exempelvis 6 500 euro extra, men när man ändå håller på är väl inte den summan något att bråka om?

Diskutera: Vad tycker du om Bentley Continental GT Speed?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bentley Continental GT Speed

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Bentley Continental GT Speed:

PRIS, FRÅN KR: 172 000 euro.
MODELL: 2-dörrars GT.
SÄLJSTART: Nu.
MÅTT, CM: L 481/B 189/H 139.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 2 350.
MOTOR: Längsmonterad 12-cylindrig W, direktinsprutning, dubbla turbo, fyra överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 5 998 cm3. Max effekt 625 hk (460 kW) vid 6 000 v/min. Max vridmoment 800 Nm vid 1 700 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Fyrhjulsdrift, 8-växlad automatlåda.
PRESTANDA: Toppfart 330 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,2 s.
FÖRBRUKNING: 14,5 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 338 g/km.
KONKURRENTER: Aston Martin DB9, Ferrari FF, Jaguar XKR, Mercedes SL.

VAD NYTT? Femtio hästkrafter extra i Bentleys mestsäljare.
FÖR VEM? För den som vill ha en av världens mäktigaste GT-vagnar.

PLUS: Motor, utstrålning, finish, komfort, nervkittlande.
MINUS: Översnabb för svenska vägar, törstig.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-02 10:42
Roger Skagerström

Fin bil :P Gillar dock sedankarosser mer. Så när jag pantat tillräckligt med burkar blir det nog en Flying Spur ;)

#2 • Uppdaterat: 2013-07-02 11:20
Eric H

Hela 4.2sek till 100kmh? Låter trött.
Den drar jag lätt med mina hojar. Nästan så man inte ens behöver lägga i tvåan..
Fast den skulle göra sig bättre på uppfarten är en hoj, onekligen..
Som det heter "The modest man drives a Bentley...".

#3 • Uppdaterat: 2013-07-02 15:23
Onehp

Dirk van Braeckel (obs stavning) är förstås belgare, ej holländare. http://en.wikipedia.org/wiki/Dirk_van_Braeckel

Hade jag råd, skulle jag aldrig köpa denna bil ändå. Uppmätt (med lite extrautrustning) till 2550kg i tjänstevikt, det svider...

#4 • Uppdaterat: 2013-07-02 20:45
Audi A5 SB

När man blir pensionär, så varför inte;-) Vad gäller beskrivningen av fartresurserna, så kan jag försäkra att Calle inte överdriver. En bil som klarar ner mot 4 sekunder för 0-100 är snabb! Men jag har kört snabbare:-))))

#5 • Uppdaterat: 2013-07-02 20:53
trasten

Tuffar på rätt bra även på grusvägar! http://www.youtube.com/watch?v=3IZO5OBcn3A

#6 • Uppdaterat: 2013-07-02 21:20
Audi A5 SB

Undrar hur trösklarna såg ut efter den resan, trasten.... Vilka idéer att köra rally med en Bentley. Men fort går det!

#7 • Uppdaterat: 2013-07-02 23:37
Roger Skagerström

Nog kör de skiten ur bilen men är lite tveksam. Tycker att grussprutet stundtals ser redigerat ut. Vetefan om ens Top Gear har råd att misshandla en sån bil :p

#8 • Uppdaterat: 2013-07-03 15:40
trasten

Det mesta på tv är fusk!

#9 • Uppdaterat: 2013-07-03 20:15
Roy J

I den första versionen var släktskapet mellan Phaeton och Bentleyn uppenbar. Till och med instrument och reglage satt ju på i stort sett samma ställen. Och W12:an var densamma - det är ju en Folka-konstruktion.
Det är därför som jag - och naturligtvis Jes - anser att en lätt begagnad Phaeton är det optimala köpet rent ekonomiskt om man vill ha en lyxbil. Om nu någonsin en sådan kan kallas för ekonomisk.
Jag gissar dock att den senaste Bentley-versionen skiljer sig mer från den senaste Phaeton än de tidigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.