Audi har kompletterat den eldrivna e-tron-familjen med en ny modellserie i form av coupésuven e-tron Sportback. Dessutom finns numera två olika versioner av modellerna med olika stora batteripaket. Den som klarar sig med kortare räckvidd kan därmed komma undan några tusenlappar billigare.
Nu kommer ytterligare två versioner i form av Audi e-tron S och e-tron Sportback S. Som namnet antyder handlar det om sportversioner som enligt Audi blir "mer agila, skarpare och mer dynamiska" än standardversionerna.
Den största nyheten är att S-modellerna får en extra elmotor för extra skjuts i drivlinan. Med totalt tre elmotorer – en fram och två bak – stiger effekten från 435 till 503 hästkrafter och vridmomentet från 808 till 973 Nm i bilens så kallade "boostläge". Det finns också en ny generation av Audis fyrhjulsdriftssystem Quattro med aktiv momentstyrning (så kallad "torque vectoring") för att skicka ut kraften till rätt hjul vid rätt tillfälle.
Snabbare acceleration
"Vanliga" Audi e-tron accelererar till 100 km/h på 5,7 sekunder som snabbast i boostläge. Med S-modellerna kapas den tiden till 4,5 sekunder. Men det ska enligt Audi inte vara accelerationen som imponerar mest utan köregenskaperna som ska vara roligare eftersom mer kraft skickas till bakhjulen än i standardmodellen, och även resten av chassit har uppdaterats för att förbättra köregenskaperna.
Det finns också flera designdetaljer både på in- och utsidan som ska skilja ut S-modellen.
Priserna är ännu inte officiella och Audi kan heller inte berätta om sportdetaljerna ger modellen kortare räckvidd. Redan i standardutförande har Audi e-tron fått kritik för sin höga förbrukning och korta räckvidd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle tro att den här satsningen på prestandamonster är helt befängt.
Vem tusan har glädje av en 2,5ton tung SUV med sådan prestanda. Kan ju endast vara för en marknad där kroppsliga tillkortakommanden skall kompenseras.
Vore betydligt bättre om dom satsade utvecklingspengar på något annat. Men verkar vara gamla dinosaurier som lever kvar även i företagsledningen.
Guran,
Bilen är i grunden redan utvecklad och folk är vana vid att Audi har prestandamodeller. Jag skulle tro att de har ganska så mycket bättre marginaler när bilen heter S eller RS.
Uppmaning till alla:
Sluta titta på räckvidd och se förbrukningen istället.
Hur modernt är det med 2,5-3kw förbrukning per mil egentligen ?
Jag vet att den redan finns Mäkinen
Och den är gigantiskt stor och har onödvändigt hög prestanda redan i sin nuvarande form. Men som du säger, naturligtvis för att ha en stor marginal men det lär ju inte bli en volymmodell. Oavsett så är den ett bevis på Tyskarnas oförmåga att kunna leverera/utveckla energisnåla bilar
Pratade med en e-tron ägare på macken (han tvättade bilen).. bilen drog 2,8 kwh/mil på motorvägen. Men det är väntat, bilen är inte direkt aerodynamisk och dessutom väldigt tung. Räckvidd strax under 30 mil med lilla batteriet.
Tesla Model 3 drar 1,7-1,8 kWh/mil i motorvägsfart. Och har ändå bättre prestanda än Audi.
Vad är meningen med så starka motorer, när det ändå är räckvidden som räknas.
Ja, det tycker jag låter sunt. Att titta på elbilars förbrukning snarare.
Ja, det tycker jag låter sunt. Att titta på elbilars förbrukning snarare.
Smarta elbilar är både starka och snåla....körde idag 25 mil i snö och blåst, halva sträckan tidigt i morse oplogad väg, 5-7 cm snö och 2 minus , hem snöslask på vägbanan och 2 plus. Fler hästar än denna Audi, bättre prestanda och en förbrukning på 2,15 kWh/mil.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.