Nästa artikel
Sportback en sluttande e-tron från Audi
Nyheter

Sportback en sluttande e-tron från Audi

Publicerad 21 november 2019 (uppdaterad 21 november 2019)
Slankare profil adderar en mil i räckvidd jämfört med suven e-tron. Här är svenska priserna på nya elbilen.
2018 fick vi stifta bekantskap med Audis elsuv e-tron. Nu kommer ett syskon i Sportback-form, vilket betyder mer sluttning på bakparti i coupéstil. 

Bagageutrymme har offrats till fördel för formen. Förutom ett främre förvaringsutrymme under huven på 60 liter får det i det bakre bagageutrymmet plats 555 liter. Det är 45 liter mindre än i vanliga e-tron.  

Den har ett cw-värde på 0,25, lägre än vanliga e-trons 0,27. Det lägre luftmotståndet adderar en mil extra på räckviddsmätaren, som i e-tron Sportback i bästa fall är 44,6 mil, beroende på drivlinealternativ och väderförhållanden.
Två motorvarianter erbjuds, båda fyrhjulsdrivna. Dels e-tron Sportback 50 quattro, som har ett batteri på 71 kWh som ger en räckvidd på 34,7 mil. Effekten är 230 kW och 540 Nm i maximalt vrid. 

Dels finns också 55 quattro med ett större batteri på 95 kWh och effekt på 265 kW och 561 Nm i vridmoment. Det är den här varianten som tar sig mer än 44 mil på full laddning. Vi snabbladdare kan Sportback med det stora batteriet ladda med en effekt på 150 kW, mindre varianten kommer som mest upp i 120 kW. 

Audi säger att de är först med digitala Matrix LED-strålkastare Tekniken finns redan i Mercedes S-klass i Maybachutförande och heter då "Digital Light", men enligt Audi tillverkas alltså inte Maybachbilarna i storproduktion och där menar Audi att de är först. Tekniken kallas Digital Micromirror Device (DMD) och är samma som sitter i videoprojektorer.
Miljoner små mikrospeglar kan riktas om upp till 5.000 gånger på en sekund och kan därför manipulera ljuset till önskad form. Förutom att blända av automatiskt kan bilen skapa ljusmattor vid filbyten eller lysa upp med linjer som hjälp vid trånga passager, till exempel vägbyggen. Varningsljus kan också riktas mot fotgängare i mörkret. 

Precis som vanliga e-tron byggs Sportbackversionen i Bryssel i en certifierad CO2-neutral anläggning. 

Till Sverige kommer e-tron Sportback under våren 2020. Svenskt cirkapris på 50 quattro är 827.000 kronor och 55 quattro går loss på 919.400 kronor.  

Diskutera: Vad tycker du om Audi e-tron Sportback?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.