Först ut i Lynk & Co:s fordonsflotta blir suven 01, byggd på CMA-plattformen och kusin med kommande Volvo XC40.
Volvoägaren Geely har skapat ett nytt bilmärke. Det ska heta Lynk & Co och riktar sig till en ny global och uppkopplad generation av urbana kunder.
Först ut är modellen 01. Det är en liten suv baserad på Volvos CMA-plattform för små bilar, samma grund som kommande XC40 byggs på. 01 är designad och framtagen i Göteborg av Volvos och Geelys gemensamma utvecklingsgrupp CEVT och kommer senare att följas av 02 och 03. Varje modell kommer att ha elektrifierade drivlinor.
Fokus för Lynk & Co kommer att vara digitalt. Bilarna ska kunna köpas via en app på mobilen och levereras till dörren. Bildelning kommer att bli en viktig aspekt för Lynk & Co. Via en delningsknapp på mittkonsolen kan bilägaren skicka ut en digital nyckel och låta andra få tillgång till fordonet. Lynk har ambitionerna att vara det mest uppkopplade bilmärket och har bland annat tagit hjälp av Ericsson för att koppla upp fordonen till molnet.
Säljstart blir under 2017 med början i Kina och sedan följer Europa och USA 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co och första bilmodellen 01?
Först ut är modellen 01. Det är en liten suv baserad på Volvos CMA-plattform för små bilar, samma grund som kommande XC40 byggs på. 01 är designad och framtagen i Göteborg av Volvos och Geelys gemensamma utvecklingsgrupp CEVT och kommer senare att följas av 02 och 03. Varje modell kommer att ha elektrifierade drivlinor.
Fokus för Lynk & Co kommer att vara digitalt. Bilarna ska kunna köpas via en app på mobilen och levereras till dörren. Bildelning kommer att bli en viktig aspekt för Lynk & Co. Via en delningsknapp på mittkonsolen kan bilägaren skicka ut en digital nyckel och låta andra få tillgång till fordonet. Lynk har ambitionerna att vara det mest uppkopplade bilmärket och har bland annat tagit hjälp av Ericsson för att koppla upp fordonen till molnet.
Säljstart blir under 2017 med början i Kina och sedan följer Europa och USA 2018.
Diskutera: Vad tycker du om Lynk & Co och första bilmodellen 01?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Antar att elektrifierade drivlinor innebär hybrider. Jag hörde Bil Swedens Moldén vara negativ till att handla digitalt eftersom folk har en bil sen tidigare. Han måste ha missat KVD och deras gelikar.
Timingen att sammankopplas med Ericsson är väl lite tveksam.
Vad gäller utseendet så är det väl högst personligt. Några här kommer att hata/håna det medan andra kommer att gilla vad de ser.
Att marknadsföra bilen som "digital" känns bara krystat. Vad är liksom inte digitalt idag?
Försäljningsmetoden känns däremot nyskapande. Det hög tid för bilhandlarbranshen att ta steget till fjärrförsälning. Många andra branscher har gjort det och många kunder föredrar att handla utan inblandning från personal, som i de flesta fall ändå inte tillför någonting.
Genom funktionen som låter andra få tillgång till bilen borde Geely kunna ha helt personalfria showroom. Det räcker med att ställa ut bilar lite var stans, som vissa hyrbilsfirmor redan gör idag. Den som är intresserad av att provköra en Geely gör det sedan enkelt via appen.
Frågan är väl mest om priset kommer att vara slagkraftigt för detta nya bilmärke
Att få folk att nappa på ett nytt bilmärke kräver lite extra.
Själv skulle jag aldrig köpa en bil via en app men det är ju bra för de som vill det.
Att se bilen på något annat ställe än en bilhall är ok förstås.
Mäkinen: Vad menas med "negativ till att handla digitalt eftersom folk har en bil sen tidigare"? Tycker man mer eller mindre om att handla via nätet beroende på om man redan har en bil eller inte? Utveckla gärna! Här köper man ju dessutom en ny bil, och behöver inte bekymra sig om i vilket skick bilen är, som på KVD etc. (även om det finns ett kort omdöme i dessa fall förstås). Lynk kommer förstås att ha showroom för titt och provkörning.
Information om bilarna kan man få i ett showroom, och/eller via websidor, chatt osv. Och man behöver inte hålla på att pruta på ett listpris som i praktiken kanske sällan gäller (som hos handlaren idag). Många plus tycker jag.
ToRy,
Bertil Moldén sa att han inte trodde på affärsmodellen eftersom den bara kan vara aktuell för de som köper en bil för första gången. Har man redan en bil behöver den tas om hand av en handlare som ska besikta den och byta in den. Då är det naturligt att man köper en bil vid samma tillfälle.
Jag delar inte hans uppfattning. Det verkar fungera för Tesla att folk köper på deras hemsida.
Från Lynk & Cos hemsida:
"Servicing, maintenance, it’s all dealt with. One of the many wonders of having a car that’s 100% connected, 100% of the time is that we can book your car in, pick it up, leave a replacement and drop it back afterwards".
Vad groteskt ful den är! Vem vill ha ett sånt åbäke?
Den här hade överhuvudtaget aldrig uppmärksammats om den inte haft koppling till Volvo.
Den hade drunknat bland alla andra kända och okända kinamärken.
Otroligt snygg bil. Mycket Porsche Macan över den. Väldigt fin inuti. Jag blir helt klart lockad men uppkopplingen avskräcker.
Enligt tysk media, som rapporterat från eventet i Berlin, så kommer det vara Volvo-verkstäder som sköter servicen (i alla fall i Tyskland), även om kunden aldrig behöver visa sig där tack vare hämta/lämna servicen.
Trots bilen beställs på nätet, likt Tesla, kommer även ett antal Showrooms att öppnas (ca 100 st i Tyskland).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.