Nästa artikel
10 fakta om Volvos nya 40-serie
Nyheter

10 fakta om Volvos nya 40-serie

Publicerad 28 maj 2016
Nyligen visade Volvo två koncept på kommande 40-serien. Här är 10 saker som kan vara bra att veta om framtiden för Volvos kompakta bilar.
1. Plattformen: CMA
Står för Compact Modular Architecture – Volvos plattform för mindre bilar i C-segmentet och kanske ett steg mindre. CMA är utvecklad i Geelys och Volvos gemensamma bolag China European Vehicle Technologhy – som ligger i Göteborg - och ska utveckla bilar för Geely och Volvo.

20162705155935.jpg?itok=tmQu8MFg
 
2. T5 motorn
Det är en helt ny drivlina som bygger på en trecylindrig bensinturbo-motor. Den har två överliggande kamaxlar, 12 ventiler, balansaxel och kan byggas ihop med elmaskin och fungerar då med centralt placerat batteri som en laddhybrid. Motorn testas för full just nu och är avsedd för bilar på CMA men kommer troligen att hamna också i 60-serien. Effekten räcker. 180 + 70 hk. 
 
3. Geely använder samma plattform
Geely ska också bygga bilar på CMA, vilka utvecklas av CEVT. Så under skalet på en Geely finns CMA, vilken garanterar en god nivå på säkerhet och kvalitet. Den första bilen från Geely kommer strax efter första modellen av 40-serien.

20162705160033.jpg?itok=iHqVKXn-
 
4. Elsatsningen

Volvo går ”all-in” för eldrivning via laddhybrider och helelektriska bilar. Volvos VD säger att Volvo ska ha sålt 1 miljon elektrifierade bilar 2025. Två nya elbilar, en på SPA och en på CMA, 2020.
– Vi ska bygga bilar som man kan köra utan dåligt samvete, säger Håkan Samuelsson.
 
5. Många skepnader
Det vi anar i dag är att Volvo bygger en XC40 och kanske en Cross Country som 40-modell. Om det blir kombisedan och/eller kombi respektive en sedan återstår att se. Men åtminstone en av dem är eldriven 2020.
 
6. Design
40-serien kommer att Volvos mest utstickande serie designmässigt. Här kommer formgivarna våga sig på något mycket vassare. 90- och 60-serien blir de traditionella, medan 40-serien blir mer lekfull.
– Vi kan ta oss större frihet. När det gäller 40-serien vi kan vara mer vågade, säger Volvos designchef Thomas Ingenlath.

20162705160335.jpg?itok=K6dCaKp2

7. Säkerhet och autonom teknik från SPA
CMA kommer att integrera all teknik från SPA. Autobromsen kalibrerad speciellt för stora djur och den semi-autonoma teknik som Volvo redan har presenterat i nya 90-serien kommer att leta sig ner i segmenten.
 
8. Din mobil blir nyckel
Via Sensus, Volvo On Call och V-Cloud kommer en mängd nya möjligheter – exempelvis att skicka en elektronisk bilnyckel om någon till exempel glömt nyckeln på jobbet och bilen står hemma, optimera vägval efter lägsta förbrukning, etc etc
 
9. Produktionsstart nästa år
Volvos nya plattformar och virtuella teknik, att bygga och testa en bil elektroniskt, innebär att man spar mycket tid och pengar. Tempot är högt och första modellen börjar byggas 2017 i Belgiska Gent. 

409680_1920.jpg
 
10. Målgruppen
Volvo vänder sig med 40-serien också till en yngre kundkrets. Det märkte vi redan när man använde Snapchat för teaserbilderna. Det blir ”inte en massa knappar” på instrumentbrädan utan maxad logisk infotainment, det vill säga skärm med snabbval.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-28 11:22
Axa

Vet inte om ViB presenterade så mycket fakta, var väldigt mycket spekulation också.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-28 16:16
benny karlsson

Sidobilden får mig att tänka på Saab 95. Helt fel fälg, för stor och för lite däck.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-28 20:41
Hackenbush

Som vanligt försöker man hypa så mycket det går innan försäljning. PR är ordet.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-28 22:52
GF

Det ser ut ovanligt som krockad plåt inbuktning med lister i sidodörren.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-29 09:43
Simon no1

Tycker som Benny att det är väldigt mycket Saab över bilen från sidan

#6 • Uppdaterat: 2016-05-29 09:45
Hackenbush

Ser ut som om dörrlisten sitter i inbuktningen. Hur mycket nytta gör den där?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-29 12:51
Ronneby-Benny

Inget fel att jämföra med Saab 95 men håller med om abnormt stora fälgar.....Annars är nya modellerna rätt snygga faktiskt.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-29 16:22
Roy J

Saab 95 påminner den sannerligen inte om - det var ju en kombi.
Däremot påminner den i detaljer om 9-5. Gäller dock definitivt inte den fula c-stolpen med den kantiga sidorutan.
Den märkliga, indragna sidolisten har jag kommenterat tidigare. Suck, vad gör inte somliga tillverkare i sin iver att framstå som originella.
Saab var, innan GM tog till strypkopplet, egensinniga på riktigt och kom med nya, ofta smarta lösningar. Jag trodde Volvo kommit bort från överdesignade skapelser.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-29 17:31
Rutger Jönåker

Vi kanske ska komma ihåg att detta bara är en konceptbil. Jag tror knappast den slutgiltiga bilen får ex en indragen sidolist, jättefälgar eller platta backspeglar. Jag gillar halvkombi och gillade Saab 900. Inte mig emot att Volvo tar över den "stafettpinnen"! Jag tror bilen på bilden kan bli riktigt snygg när den blir färdig och funkar även inredningen, drivlinan mm, så kan jag själv tänka mig en. Såvida inte XC40 eller nästa V60 blir ännu bättre...

#a • Uppdaterat: 2016-05-29 21:23
Styrbjörn

Va? Jättefälgar med minimala däck är precis vad som behövs nu när regeringen lägger pengarna vi bilägare betalar i skatt på allt utom vägunderhåll.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.