Pickuper och sedaner dominerar, inte helt oväntat, när bilförsäljningen i USA för 2010 nu summeras, en kombi syns inte så långt ögat kan nå.
Nummer ett på den amerikanska marknaden är Ford F-series. Pickupen har toppat försäljningslistorna de senaste 34 åren och 2010 ökade försäljningen med över 150 000 bilar.
Med ungefär 160 000 färre sålda exemplar placerar sig General Motors pickupkonkurrent Chevrolet Silverado på andraplatsen. Ytterligare en bit bakom hittar vi, trots många svarta rubriker om återkallelser, två sedanmodeller från Toyota: Camry och Corolla.
Japanska Honda går också starkt fram i USA. Inte mindre än tre modeller återfinns bland de tio främsta: Accord, Civic och CR-V.
Topplista modeller 2010 i USA:
(Antal fordon och förändring jämfört med 2009 inom parentes)
1. Ford F-Series (528 349, +27,7 %)
2. Chevrolet Silverado (370 135, +16,9 %)
3. Toyota Camry (327 804, -7,5 %)
4. Honda Accord (311 381, +8,1 %)
5. Toyota Corolla (266 082, -9,8 %)
6. Honda Civic (260 218, +0,8 %)
7. Nissan Altima (229 263, +12,6 %)
8. Ford Fusion (219 219, +21,3 %)
9. Honda CR-V (203 714, +7,2 %)
10. Dodge Ram (199 652, +13 %)
Diskutera: Vad tycker du om topplistan från USA?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det vet jag, att det är pickuper som dominerar i USA, och så pratar Maud om att höja våran dieselskatt för att främja globala miljön (CO2). Det är ett skämt! Hur kan hon lura svenskarna med att det skulle göra något för miljön, när bilåkandet ser ut som det gör i USA, och världen. I Sverige finns 0,5% av världens bilar och ännu färre är dieselbilar, och de är de som släpper ut minst CO2 och hur liten blir då inte minskningen, av hennes höjning? Nä allt handlar om att hon inte säger som det är, att hon vill ha in mer skatt, för då blir hon impopulär.
Du Thommys, I USA kör nästan inga bilar på diesel. Bara tunga lastbilar så alla bilar på 10 i topplistan är bensindrivna.
Jo, det känner jag till, och det gör att skillnaden mellan oss och USA än större vad gäller CO2-värden. Det spelar ingen roll om CO2 kommer från diesel eller bensin. Men här i Sverige så är det dieselskatten som ska höjas.
De flesta familjer klarar sig bra med en sedankaross. Varför dyrare, fulare, bullrigare kombi?
"Thommys" du glömde Europa där alla länder förutom några gamla öststater betalar nära nog samma pris inkl skatt för bensin och diesel som vi gör i Sverige
Skall man vara ändå mer enögd så tycker jag att du skall titta på flera av arabländerna som inte betalar skatt alls på bensin.
Men det är väl bra att flytta dit och njuta av den skattefria bensinen
#1 Tysken,hur mycket mindre CO2 tror du Mauds skatt kommer resultera i? Om vi pratar om promille i hela världen bland bilar. CO2 är enbart en global fråga och så länge inte USA som har en fjärdedel av världens 1 miljard bilar gör något alls så spelar det ingen roll vad detta leder till. Allt handlar om proportioner.
Det krävs något slags förbud att sälja bilar av typen Chevrolet Silverado i USA. Den kris som skakade GM och Ford under ett par tycks redan vara glömd. Och det håller inte att säga att det kundernas önskemål som styr produktionen - fetklunsarna till kunder har fel och måste tvingas till vettigare bilköp genom att tillverkarna bestämmer utbudet.
Fattar inte att Toyota Sverige tar in Camryn. En i mitt tycke ganska snygg toyota. Storsäljare på samtliga marknader den säljs på , men Toyota Sverige vägrar att ta in den. HELSJUKT
lasseman08: Nja, det blir färre att återkalla då.
Men det är ju jättebra att vänsterpartisten Maud ska styra vad vi människor ska använda. Den vanliga människan ska inte få bestämma, utan vi kör på kommunism och diktatur!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.