Du kanske har hört talas om Porsches så kallade Mezgermotorer? Mannen bakom det namnet är Hans Mezger, ingenjören som ansvarade för att utvekla några av Porsches mest legendariska motorer.
Han jobbade mer än tre decennier på Porsche och är kanske mest känd för vad som senare kallades ”Mezgermotorn” i 911, men även för den råa tolvcylindriga motorn i 917 som dominerade 24-timmars på Le Mans.
På senare år bidrog Hans Mezger till 4,0-litersmotorn i 911 GT3 RS av förra generationen (med internkod 997). Den klassas av många som en av världens bästa motorer.
Hans Mezger föddes 1929 i Ottmarsheim utanför Stuttgart och fick 28 jobberbjudanden efter avslutade studier. Porsche var inte en av dem – men det var där han ville jobba.
– Jag ville vara på Porsche för 356-modellen inspirerade mig. Jag sökte, fick en intervju och sedan ett jobb på utvecklingsavdelningen för dieselmotorer. Innan dess visste jag inte ens att Porsche hade en sådan avdelning. Men jag ville jobba med sportbilar och till slut fick jag börja på beräkningsavdelningen, har Hans Mezger sagt.
Han har lämnat ett bestående intryck hos många bilentusiaster.
– Nyheten om hans bortgång är en tragisk förlust. Vi tackar honom för sina extraordinära insatser på utvecklingsavdelningen som han gjort för motorsporten generellt och Porsche specifikt. Hans innovationer för våra sportbilar kommer aldrig glömmas bort, säger Michael Steiner, som är styrelseledamot i Porsche med ansvar för forskning och utveckling.
Hans Mezger blev 90 år och han deltog på olika evenemang till slutet.
Här nedan kan du lyssna på några av Mezgermotorerna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.