Porsche 911 Targa är ett klassiskt modellnamn som nu gör comeback med två fyrhjulsdrivna modeller – Targa 4 och Targa 4S – där båda två numera har turbomotor.
Den största nyheten är förstås taket som kan öppnas, men till skillnad från en vanlig cabriolet finns den bakre takstolpen kvar för att ge en lite mer ”skyddad” cabrioletupplevelse.
Den breda takbågen fanns med redan på första generationen Porsche 911 Targa från 1965. I den senaste modellen kan taket öppnas på 19 sekunder.
Porsche 911 Targa 4 har en 3,0-liters boxersexa med dubbla turbo på 385 hästkrafter och klarar 0–100 km/tim på 4,2 sekunder om köparen valt Sport Chrono-paketet. Den snabbare Targa 4S har 450 hästkrafter och klarar sprinten på 3,6 sekunder.
Åttastegad dubbelkopplingslåda är standard i båda modellerna, men Targa 4S kan även beställas med en sjuväxlad manuell låda.
Precis som i resten av Porsche 911-programmet finns flera nyheter i senaste generationen, bland annat adaptiv farthållare som delvis kan ta över körningen i vissa situationer, ett system som lyfter fronten för att undvika väghinder och ett annat system som känner av om vägbanan är våt och kan varna föraren.
Porsche 911 Targa kostar 1 270 000 kronor medan Targa 4S går loss på 1 440 000 kronor. Det innebär att modellen kostar lika mycket som motsvarande cabrioletversioner av Porsche 911.
Som vanligt hos Porsche är instegspriset dock bara ett instegspris – det går att förlora sig länge och väl i dyra tillvalslistor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag förstår inte, de flesta jag pratat med tycker alla att targa-modellerna genom tiderna har varit fula, jag tycker tvärtom, targa har ju varit dom snyggaste
Är den eldriven?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.