Nästa artikel
Ovanliga nyheten: Porsche 911 finns nu med manuell låda
Nyheter

Ovanliga nyheten: Porsche 911 finns nu med manuell låda

Publicerad 28 april 2020
En manuell låda finns nu som tillval för 911-köparna. Men det blir ingen rabatt för dig som vill spaka själv.

För bara några år sedan fanns det inte på kartan för Porsche att skicka ut ett pressmeddelande om att nya generationen 911 Carrera S nu finns med manuell växellåda. Men det är precis vad som skett.

De manuella växellådorna har varit utrotningshotade i sportbilsvärlden under många års tid. Många Porscheentusiaster uttryckte till exempel sitt missnöje när värstingversionen 911 GT3 RS för några år sedan enbart dök upp med dubbelkopplingslådan PDK. Den som ville spaka själv gick bet.

Efter det har dock Porsche gjort klart att den manuella lådan kommer finnas kvar i vissa modeller under en överskådlig framtid, och även en del andra tillverkare har pratat om en liten renässans för möjligheten att spaka själv.

Nu lanserar Porsche manuell låda som alternativ för den som är på väg att slå till på en 911 Carrera S. En åttastegad PDK-låda är standard och en sjuväxlad manuell finns numera som alternativ. 

Lättare men inte billigare

Men det blir ingen rabatt för att välja det manuella alternativet, och köparen måste dessutom välja det så kallade Sport Chrono-paketet. Tjänstevikten blir 35 kilo lägre än med PDK.

”Det kommer framför allt tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva”, skriver Porsche i pressmeddelandet.

Den manuella lådan har ett system som kallas automatisk varvtalsanpassning och som även finns på en del andra bilar med manuell låda. 

”När föraren växlar ner ger den här funktionen automatiskt ett litet gaspådrag för att öka motorns varvtal och anpassa det till växellådans högre hastighet på den lägre växeln, för smidigare nedväxlingar och för att undvika lastväxelreaktioner”, förklarar Porsche.

Vid sidan av den manuella lådan införs även Porsche Innodrive som tillval – märkets system för bland annat adaptiv farthållare och andra finesser som gör bilen delvis självkörande under vissa situationer – och köparna kan även välja funktionen Smartlift som lyfter upp fronten fyra centimeter vid en särskild GPS-position som föraren sparar. På så sätt kan frontspoilern räddas på exempelvis garageinfarten.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-04-28 10:33
L. Mäkinen

Man får ju hoppas att den även har utväxling som gör det nödvändigt att använda mer än två av växlarna i normal trafik.

#2 • Uppdaterat: 2020-04-28 10:55
Gäst (ej verifierad)

Kul att det fortfarande finns efterfrågan på bilar som kräver ett visst mått av engagemang av föraren men det är ju bara ett tag till förstås.

I dessa tider när utvecklingen går mot allt mer autonoma system och där föraren allt mer passiviseras till en dreglande passagerare med 100-tals "hjälpmedel" ivrigt påhejade av en alltmer bortklemad befolkning så applåderar jag att tyskarna gör åtminstone en, (liten), pudel!

#3 • Uppdaterat: 2020-04-28 22:19
Henrik-Andersson

En äkta sportbilsentusiast väljer självklart manuell låda till sin bil !

Tyvärr köps inte dagens sportbilar av denna utdöende ras, det är automatlådorna, Hifi-anläggningen och de elektriskt ställbara stolarna ett tydligt bevis på.

Till och med motorjournalister har tappat förståndet och anmärker på "dålig komfort" och "klen AC"

.....i en sportbil !

All heder till Porsche som åtminstone gör ett försök när de andra sportbilstillverkarna sålt ut sig för pengar.

Off topic
Ferrari var förr en bil som skulle gå att laga när den kördes in i nåt räcke på en bana, där var Enzo stenhård. Han ville att bilarna skulle köras hårt, inte putsas !
idag är det något som ägarna kör i filt-tofflor och visar upp lackens finish i garaget på grillfesten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.