Det kan vara lockande att välja bilen även för kortare turer i närheten.
Men för Gröna Bilisters nya ordförande, 33-åriga Marie Pellas och hennes familj, går inte det – de har nämligen gjort sig av med bilen helt.
Hon cykelpendlar till jobbet och familjen sålde bilen för ungefär ett år sedan. Enligt henne handlar hållbarhet bland annat om att ändra sitt beteende och ifrågasätta varför man gör som man alltid gjort tidigare.
– Det är inte så lätt, men det är kul att våga testa något nytt!
Hur går det för er att inte äga någon egen bil?
– Det går jättebra, nästan löjligt bra! Jag är själv förvånad. Cykelvägen till mitt jobb är tre kilometer så det är inget avstånd. Barnen är på förskolan 200 meter bort och det finns mataffärer i närheten. Min man jobbar i Sala och tar bussen i närheten. Visst, han måste anpassa sig efter tidtabellen men det funkar väldigt bra.
Starta lokal bilpool
Hon började räkna på vad bilen kostar och släpper ut. Då blev beslutet att sälja den enklare.
– Jag har inget emot att äga bil, det gör ju många. Men vi kände att det var konstigt att äga bil sju dagar i veckan men bara behöva den någon timme i veckan. Vi har inte använt någon bilpool ännu men vi har lånat bil några gånger sedan vi sålde vår bil för ett år sedan, till exempel för att transportera ett skrivbord eller besöka familj som bor på landsbygden.
Många av våra läsare har inte samma förutsättningar: de kan ha dålig kollektivtrafik och dåliga eller inga cykelbanor. Finns det något man ändå kan göra för att bli en ”smartare” bilist?
– Ja, alla kanske inte kan göra det, men man kan kolla med sina grannar och starta en lokal bilpool eller skjutsgrupp. Alla kanske inte ska åka till samma ställe samtidigt men några kanske ska det?
Marie Pellas tipsar också om att turas om att skjutsa varandras barn till skolan vilket minskar trängseln vid skolorna, och den som åker in till city kan parkera en bit utanför stan och ta bussen sista biten in. Om bilen är det enda alternativet är kan en bil som kan tankas med biogas, el eller HVO-diesel som är fri från palmoljeprodukter vara ett bra val.
– Men jag håller med om att det mest bekväma är att ta sin egen bil. Att transportera sig på landsbygden är inte det lättaste alla gånger och jag vet inte hur jag hade hanterat vardagen om jag bott på landet. Men de som bor där möjligheterna till andra färdmedel än bilen finns behöver börja använda dessa mer.
Vill sudda ut gränserna
Marie Pellas säger att hon vill sudda ut gränserna mellan olika sätt att transportera sig, exempelvis bilist, cyklist, bussresenär och fotgängare.
– Jag tycker det är intressant att man inte alltid behöver vara det ena eller det andra, exempelvis bilist, eller cyklist, eller något annat. Ena dagen kan man vara bilist med allt vad det innebär, nästa dag kan man vara cyklist. Man kan välja det sätt som fyller behovet just nu.
Det låter som att ni ska byta namn till Gröna Mobilister?
– Det kanske låter så, men det tror jag inte! Däremot tror jag Gröna Bilister är bredare i dag än när vi startade. Det är uppenbart att vi idag står för hållbar mobilitet och där ingår mer än bara bilar.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Grattis till ordförandeposten från en mångårig medlem! Namnet Gröna Bilister är ett klart och starkt "varumärke" och ska inte ändras. Vi ska inte bli en diversehandel för alla möjliga och omöjliga frågor. Lämna cykelfrågor till Cykelfrämjandet och järnvägsfrågor till Järnvägsfrämjandet. Förslag till frågor för oss som förening att ta tag i:
1) Pendelparkeringer vid järnvägsstationer, självklart med laddstolpar eller laddboxar.
2) Differentierad infrastrukturavgift och trängselskatt för elbilar.
3) Laddningsmöjligheter i områden där boende parkerar på kommunal mark eller väg.
De bränslen som är billigast och mest praktisk att få tag i, är det som säljs.
Vad annat ska Pellas säga?
Ganska naivt!
Varför ignorera E85 bara för att täckplattan på pumphandtaget är borta?
Nisse, det är ett 95-handtag, E85 är blått
Även om det kan tyckas som lite motsägelsefullt att ordförande för Gröna bilister själv saknar bil så har hon en poäng. Det finns en stor bränslesparande potential i att planera våra resor mer rationellt och framförallt genom att resa tillsammans.
I storstäderna skulle exempelvis samåkning kunna mer eller mindre eliminera trängseln i vägnätet och på längre sträckor skulle pendlingsparkeringar användas mer frekvent, kanske i kombination med kollektivtrafiken. Och arbetsresor/pendling kan också organiseras smartare i större omfattning.
Men tyvärr är detta inte prioriterat i regeringens arbete. Där handlar allt om att pungslå bilisterna på pengar i kombination med att få dessa fattiga stackare att köpa sig en elbil. Varför man envisas med detta slöseri kommer vi nog aldrig få veta - tyvärr.
Vägar är en resurs. Bilar likaså. Rätt använt medför de minskade restider och i slutändan en högre produktivitet. Nu har vi nått fram till en punkt där ny teknologi kan göra oss ännu mer rationella. Därför är det dags för nya tag i transportpolitiken, helt befriat från inkompetens, fanatism och tunnelseende.
Tänk på det den där söndagen i september år 2022!
MVH AL
Den som hoppas på ändrade och mer slappa politiska mål vad gäller sänkningen av växthusgaser från svensk inrikes trafik om det skulle bli en ny regering, lär bli besviken.
Samåkning är nog bra, men i dessa pandemitider så är det nog få som vill samåka med någon utanför den närmaste bekantskapskretsen.
John:
"Den som hoppas på ändrade och mer slappa politiska mål vad gäller sänkningen av växthusgaser från svensk inrikes trafik om det skulle bli en ny regering, lär bli besviken." (#7)
Som jag skrev: "Därför är det dags för nya tag i transportpolitiken, helt befriat från inkompetens, fanatism och tunnelseende."
MVH AL
Ja där har du givetvis en poäng Skodaägare. Att öka samåkningen kan givetvis bara ske den dagen vi har löst pandemin (eller på ett eller annat sätt uppnått flockimmunitet). Så mina tankar gäller på längre sikt och kommer troligtvis bli en realitet i samband med den autonoma tekniken slår igenom med full kraft.
MVH AL
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.