Sedan årsskiftet är Göteborg inringat av 36 betalstationer och på vardagar mellan sex på morgonen och halv sju på kvällen kostar en passage 8, 13 eller 18 kronor.
Förutom att bidra till mindre trängsel och bättre miljö ska trängselskatten delvis finansiera det Västsvenska paketet, en satsning på kollektivtrafik, järnvägar och bilvägar. Prislappen är 34 miljarder kronor och trängselskatten ska stå för 14.
Men nu är både trängselskattens och det Västsvenska paketets framtid osäker. På torsdagen tog kommunfullmäktige ställning till den folkomröstning som uppemot 50 000 göteborgare krävt och kvällstidningen GT högljutt kampanjat för.
53 ledamöter röstade nej till folkomröstningen och 28 röstade ja. Det innebär att nej-sidan inte lyckades nå den majoritet på två tredjedelar som krävdes för att stoppa förslaget, men marginalen var minsta möjliga, bara en röst.
När folkomröstningen kommer att genomföras är ännu oklart.
Diskutera: Ja eller nej till trängselskatt i Göteborg?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ett steg i rätt riktning, tycker att vi bilister redan nu får betala skatt på skatten så det räcker och blir över.
Man kan heller inte komma ifrån att det blir de som har råd som kommer fortsätta åka som vanligt, tanken var väl ändå inte gräddfiler åt de välbeställda?
Om nu skatten införs så finns i förlängningen risken att detta gör det legitimt för varenda liten kommun som ser en chans att dra in några extra skattekronor till en ansträngd budget att införa trängselskatt, betalvägar och broavgifter så fort man ska passera någon av alla dessa älvar.
Stockholm nästa? ;-)
Och då skall man komma ihåg att folkomröstningar i Sverige normalt bara är rådgivande och att politikerna kan fatta beslut som går emot valresultatet. Demokratiskt?
Kapten
Nu pratar vi politik och inte demokrati... :-)
Det är inte rimligt att det i största utsträckning blir bilisterna i Göteborg som ska betala för något som väldigt många inte vill ha, nämligen Västlänken, en helt meningslös tågtunnel under hela centrala Göteborg. Den kommer enbart att gynna ett litet fåtal som pendlar förbi Göteborg, alla inom och till Göteborg skulle ha bättre nytta av ett uppgraderat spårvägsnät.
328i skrev: "De som bestämde att det skulle bli trängselskatt var folkvalda, alltså demokratiskt."
De som bestämde sa även att vi skulle få folkomrösta om detta (innan valet 2010). Sen sket man i detta och genomförde det i alla fall. "Skendemokrati", skulle jag kalla det. Eller kanske "skitdemokrati" är ett bättre epitet.
Jag kan bara upprepa det som jag alltid har sagt: det finns ingen egentlig demokrati. Det låter bra, men är en bluff.
Kapten, vi har en folkvald regering som vi anförtror uppdraget att styra och leda vårt land. Om en majoritet inte är nöjda med sättet de styr och leder landet så blir de utbytta. Det är demokrati.
Att vissa beslut går emot folkets vilja diskvalificerar inte demokratin.
Det skulle vara ohållbart att låta folket bestämma i alla större beslut - beslut som kanske kräver att man är djupt insatt i frågorna och inte agerar utifrån en känsla.
Att folkomröstningar bara är en riktad opinionsundersökning tycker jag är helt rätt. Beslutet ska ändå tas av de som har makten, precis som att en företagare kan (om han vill) höra med sin personal vad de tycker i ett ärende. Men beslutet är ändå företagarens egna.
Det ligger en hel del i Kaptens åsikt.
Det kallas demokrati och att våra politiker är folkvalda.
Det stämmer inte, våra politiker är partivalda och vår uppgift är att rösta på partier, att ha en åsikt om någon av dessa partivalda lönar sig sällan.
Vår s.k. demokrati gränsar alltså till aristokrati, de starkas välde.
Men de har en tumme i ögat, de kan, som Swemba skriver, bli utbytta, både person och parti.
Undrar hur långt öppet köp det är på all hårdvara och tjänst som köpts in för att driva hela trängseljippot i GBG.
Varför får endast innevånare i Göteborg rösta i frågan?
Vi är många fler som berörs i frågan.
Det snackas så fint om fri rörlighet och tullfritt inom Eu.
Pyttsan då vi tom bygger upp vägtullar på våra inrikestransporter.
Var så säker på att om detta går igenom i Göteborg med så kommer det att spridas som vinterkräksjukan över hela Sverige.
Företagen lägger på denna kostnad på sina tjänster, som du och jag får betala. (Om man inte använder sig av utländska fordon för då slipper man alltid undan.)
Men som normal Svensson har du ingen möjlighet till dessa avdrag/vidarefakturering. Utan enda sättet till kompensation, är att se till att mindre skatt betalas in på annat sätt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.