Variabla hastighetsgränser har använts på försök på ett tjugotal platser. Nu kommer glädjande rapporter från Vägverket - som ser flera positiva effekter.
- Variabla hastighetsgränser ger klart bättre hastighetsanpassning vid särskilt riskfyllda situationer än permanent utmärkning. Bilförarna accepterar hastighetsgränserna bättre och har generellt blivit bättre på att hålla dem. Många bilister menar också att de har blivit bättre på att hålla avstånd och att de inte kör om lika ofta, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö.
Vägverket har genomfört testet med variabla hastigheter under perioden 2003-2008. Och utvärderingen visar att effekterna har varit goda.
Variabel hastighetsgräns innebär att hastighetsgränsen anpassas med omställbara vägmärken beroende på vilka förutsättningar som råder. Vägverkets utvärdering visar att detta har minskat hastigheterna på testplatserna.
Därför anser Vägverket nu att variabla hastighetsgränser fortsättningsvis kan användas på särskilda sträckor.
Vägverket har genomfört testet med variabla hastigheter under perioden 2003-2008. Och utvärderingen visar att effekterna har varit goda.
Variabel hastighetsgräns innebär att hastighetsgränsen anpassas med omställbara vägmärken beroende på vilka förutsättningar som råder. Vägverkets utvärdering visar att detta har minskat hastigheterna på testplatserna.
Därför anser Vägverket nu att variabla hastighetsgränser fortsättningsvis kan användas på särskilda sträckor.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Återigen planterar VV statistik som visar något som dom själva utvärderat men som aldrig visas i siffror. Har läst många spalter i många tidningar där VV visar att deras åtgärder typ 2-1 vägar eller kameror alt andra åtgärder ger positiva resultat. ALDRIG ser jag siffror och kan därför aldrig bedöma om statistiken verkar vara relevant. Det vore på tiden att journalister kräver mer fakta och dessutom vågar förhålla lsig kritiska till vad VV håller på med. Jag har nu kört mer än 130 000 mil på företrädesvis svenska vägar och inte tycker jag att VV bidrar med mycket utan har fastnat i någon slags hatsighetsfixering. Ute på vägarna är taskig snöröjning,dåliga vägar, dåliga reflexer samt annat - det som upprör mig mest - inte om någon kör lite för fort. Farten dödar inte - nonsenspropaganda. Halshugg VV i toppen å få in nytt blod.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.