Nästa artikel
Gasförsäljningen ökar i Sverige
Nyheter

Gasförsäljningen ökar i Sverige

Publicerad 17 augusti 2012 (uppdaterad 17 augusti 2012)
Fordonsgas blir allt vanligare i Sverige. Under första halvåret har den ökat med 19 procent. Men allt färre gasbilar säljs.

Svenskar tankar allt mer med fordonsgas. Under årets första halva, januari till och med juni, ökade försäljningen av gas med hela 19,4 procent, visar nya siffror från Statistiska centralbyrån. Samtidigt har fordonsgasen nu varit på uppgång under en längre tid och ökningen sker inte längre i lika hög hastighet som förut.

Att ökningen nu börjar stanna av oroar branschorganisationen Energigas Sverige, som menar att gasen behöver fortsätta att öka eftersom bara två procent av det sålda bränslet i Sverige är gas.

Samtidigt finns ett annat orosmoln i att andelen gasbilar minskar. Enligt Energigas Sverige går också en allt större andel av den sålda gasen till lastbilar och bussar.

42 000 gasfordon rullar på de svenska vägarna, vilket enligt Energigas Sverige leder till minskade koldioxidutsläpp på 126 000 ton.

Diskutera: Hur ser du på att gasförsäljningen ökar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-08-17 17:55
Serber

328i fast det är väll ingen som sagt att dieseln är något miljöbränsle? Då det är lika illa om inte värre än bensin.
Däremot på pappret så är bilarna snålare och släpper ut mindre än motsvarande bensinmotor så det är inte så konstigt att folket köper mer dieselbil i Sverige.
Gas är trevligt men man måste bo rätt annars finns det ingen mening att köpa en, orka åka 15-20minuter åt fel håll bara för att tanka gas.

#2 • Uppdaterat: 2012-08-17 18:17
saabnisse

Serber, problemet är ju inte så stort om man bara måste åka 15-20 minuter för att tanka gas, det är värre när man måste åka 15-20 mil!
Men jag tror att antalet gasmackar kommer att växa snabbt och det är ju bara gasbilar som är de riktiga miljöbilarna, faktiskt bättre än elbilar.
Och ska bilar subventioneras så bör
det vara just gasbilar och inte elbilar.

#3 • Uppdaterat: 2012-08-17 22:20
Per_K

Mycket glädjande. Fordonsgas är det hittills bästa bränslet för bilar - det enda som uppfyller kravet för Svanen-märkning. Det borde alltså satsas ännu mer på produktion och distribution av gas. Potentialen finns, men den politiska viljan är tveksam.

#4 • Uppdaterat: 2012-08-18 11:22
Mythbuster

Det är viktigt att skilja på fordonsgas och biogas. Fordonsgas är metan (CH4) och är en blandning av naturgas och biogas. Mängden biogas i mätt i m3 ökar men inte i samma takt som fordonsgasen. Det gör tyvärr att fordonsgasen blir allt sämre. Halten biogas har minskat med 5% sedan 2010 till ett snitt i år på 56%. Det är inte bra. Skall fordonsgasen ha en framtid måste halten biogas upp.

#5 • Uppdaterat: 2012-08-18 14:04
N-iklas

Inte särkilt konstigt att andelen sålda gasbilar minskar eftersom Opel varit Europas största gasbilstillverkare sedan 90-talet.

Så minskar Opel sjunker automatiskt också andelen gasbilar.

#6 • Uppdaterat: 2012-08-18 18:35
saabnisse

Mythbuster, det tror inte jag, fordonsgas är bättre än alla andra bränslen även om den består av enbart naturgas, möjligen med undantag av etanol, men där finns det ju tvivlare.
Men det är naturligtvis ännu bättre om mängden biogas kan ökas, där har du helt rätt.
Det enda som kan jämföras med biogas ur miljösynpunkt är gengas, men det är ju inte så trevligt att köra med.

Men jag tror inte att man ska övervärdera miljöaspekterna när det gäller gasen.
I motsats till vad vissa tror och miljömupparna hoppas så struntar de allra flesta helt i miljön och kör helst på det som är mest ekonomiskt.
Annars skulle ju inte andelen dieselbilar kunnat öka som de gjort.

#7 • Uppdaterat: 2012-08-18 20:14
Mythbuster

N-iklas Av CNG bilar satta på EU marknaden sedan år 1990 står Fiat för drygt 70%. Opel för ca 10%. Då har ca 80% av gasbilarna satts på den Italienska marknaden, 12% på den tyska, 5% på den Svenska. Sett enbart den svenska marknaden har VW satt 54%, Volvo 28% och Opel 4%. Så opels nedgång har inget med saken att göra.

Saabnisse. På sätt å vis har du rätt. Av hälsofarliga emissioner ger naturgasen låga sådana. Klimatpåverkan minskar enligt trafikverket för CNG med lite drygt 10% jämfört med om man kör samma bil på bensin. Ser man på enbart relativt ur energiinnehåll minskar klimatpåverkan (CO2) med 16% inklusive produktion av naturgas jämfört med bensin. Fast minska med 10% (alternativt 16%) är inte så mkt. Om man enbart ser på klimatpåverkan är det då bättre att köra snålt och välja en energieffektiv bil.

Men. den viktiga aspekten är att gasbranschen gärna pratar sig blåa om biogas fast denna minskar i andel. Skall de vara trovärdiga skall biogasen öka eller så får de sluta prata biogas utan vara ärliga med att knappt hälften är naturgas.

Men du har även rätt i att plånboken styr. Självklart då väldigt få har obegränsat med pengar. Med denna kunskapen kan regeringen och riksstad göra olika åtgärder. Det blir som man beslutar även om ibland det blir tokigt.

#8 • Uppdaterat: 2012-08-19 09:59
Serber

saabnisse 15-20minuter är tillräckligt....folk skulle inte ens köra dessa sträckor om bensinen var 3kronor billigare.
Börjar dom sälja mer gasbilar så kommer utbudet öka men det är lite väl dyrt, att rusta upp en mack med gas kostar flera hundra tusen så dom lär inte dyka upp överallt även om det finns en del kring storstäderna.

#9 • Uppdaterat: 2012-08-19 15:08
Raphael

Biogas är det bästa och mest miljövänliga bränslet vi har idag. Det är glädjande att flera kommunala transporter i landet kör på - ja - bajs! Biogas framställs genom rötning av hushållsavfall och mänsklig avföring. Kör vi på biogas istället för släpper ut detta avfall i naturen så minskar vi utsläppen radikalt och biogas är det enda kända bränslet som kan få ner halterna av utsläpp. Ta etanol exempelvis den är Co2-neutralt påstås det, vilket innebär att den håller utsläppen på en nivå utan att öka dem, medan biogas faktiskt minskar utsläppen av klimatgaser genom att biogas innebär en omvandling av allvarlig gas till mindre allvarlig gas, så den som kör på biogas kör en mobil reningsanläggning.

Kör man på naturgas istället så får man inte alls samma miljöfördelar, det är biogasen som är miljövänlig - inte den fossila naturgasen. Jag hoppas på 100% biogas i mackarna vilket vi kan nå om det börjar säljas fler gasfordon. Utvecklingen av biogas hämmas av för låg efterfrågan och för lite försäljning av gasfordon.

#a • Uppdaterat: 2012-08-19 17:39
saabnisse

Nej Raphael, inte för liten efterfrågan utan för liten produktion!
Det är här statsmakterna skulle sätta in resurser och inte slösa bort pengar på töntiga elektriska leksaksfordon och kalla det för supermiljöbilsåtgärder.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.