Personalstyrkan på fabriken i Torslanda kan komma att öka.
XC90:s försäljningssuccé gör att Volvo Cars måste öka personalstyrkan i Torslandafabriken med upp till 300 personer i höst.
Enligt uppgifter till SVT finns order på 57 000 bilar, medan Volvo bara har planerat för att tillverka 50 000 i år.
Redan i våras infördes ett nattskift på Volvo Cars fabrik i Torslanda utanför Göteborg. Sammanlagt har 1 500 personer nyanställts för att klara tillverkningen av Volvos nya storsuv, men nu kan det alltså bli tal om ytterligare ett par hundra, då man planerar att skruva upp produktionstakten från strax över 50 bilar i timmen till 60.
Väntetiderna för att få sin XC90 levererad idag är cirka åtta månader efter köp.
Diskutera: Tror du att Volvo XC90:s försäljningsframgångar håller i sig?
Redan i våras infördes ett nattskift på Volvo Cars fabrik i Torslanda utanför Göteborg. Sammanlagt har 1 500 personer nyanställts för att klara tillverkningen av Volvos nya storsuv, men nu kan det alltså bli tal om ytterligare ett par hundra, då man planerar att skruva upp produktionstakten från strax över 50 bilar i timmen till 60.
Väntetiderna för att få sin XC90 levererad idag är cirka åtta månader efter köp.
Diskutera: Tror du att Volvo XC90:s försäljningsframgångar håller i sig?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att behöva vänta minst 8 månader på sin bil är sjukt, detta kommer dom tappa kunder på... Men tror det kan vara ännu längre eftersom jag vet en bekant som har beställt en för snart 12 månader sen och inte fått bilen än.
Stora Suv är verkligen inne och det är bra för Volvo. Fler jobb i Sverige har väl ingen något emot.
Glädjande med denna orderstock, många kunder har säkerligen tålamod, det är ju trots allt en helt ny produkt med allahanda inkörningsproblem! Montörerna har säkerligen en pressad tillvara med all övertid, här gäller att inte slitas ut, med tanke på aviserande personaltillskott är faran tydligen överhängande!
Ja det är ju trevligt med en produkt som ger fler arbetstillfällen, men jag tycker fortfarande att järnhandlarmärket var snyggare tidigare!
Stn vad ful den var i fronten!
Q7 är sjukt snygg men fick jag välja firmabil skulle jag välja Volvo alla dagar i veckan iallafall. Audi kommer aldrig upp i samma kvalitet.
Tycker den är snygg,grattis Volvo!
Hoppas den säljer bra så att några nya jobb kan skapas inom landet.
Tråkigt för andra bilister dock, med så tunga bilar att eventuellt krocka med.
leifer,har man kört elbil känns allt annat gammalt,konstig känsla.
Får se när elbilarna blir acceptabla,att fungera "på riktigt" för allmänheten.
Skrotbil redan innan den lämnar fabriken, kommer gå i konkurs denna plåtburk till bil som inte är värd pengarna, kinesiskt fiasko produkt!
Volvo cars ingår inte i AB Volvo.
Men CK. Du har missförstått hela grejen. Leifer har helt rätt. Volvo car corporation har inte varit del av AB Volvo sedan 1999. Då såldes det till Ford, som sålde det till Geely 2010. Det har ingenting med AB Volvo att göra. Idiotförklara inte folk när du själv inte förstår.
Så här ser det ut: Volvo Personvagnar Aktiebolag eller Volvo Car Corporation är en svensk biltillverkare. Bolaget ägs till 51 % av kinesiska Zhejiang Geely Holding Group, till 37 % av en regional investeringsfond i Daqing och till 12 % av en liknande fond i Jiading.[3] AB Volvo grundades 1927 och Volvo Personvagnar ingick i den svenska Volvokoncernen fram till 1999, då amerikanska Ford köpte upp personbilstillverkningen
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.