Nästa artikel
Volvo anställer fler än väntat
Nyheter

Volvo anställer fler än väntat

Publicerad 4 maj 2015 (uppdaterad 4 maj 2015)
Volvo XC90 monteras i Torslanda.
Volvo meddelade i höstas att de planerade nyanställa 1300 personer i Torslanda. Nu avslöjas att cirka 200 extra anställts för att klara av efterfrågan på nya XC90.
Volvos vd Håkan Samuelsson meddelade i oktober att biltillverkaren planerade att nyanställa 1300 personer till fabriken i Göteborg. Detta för att möta efterfrågan på nya Volvo XC90 som på allvar börjat tillverkats i fabriken sedan cirka två månader tillbaka.
 
I natt arbetades första nattskiftet i fabriken sedan fordonskrisen 2008. Sveriges radio avslöjar nu att de planerade 1300 nyanställningarna blivit närmare 1500. Det innebär att det i dag jobbar cirka 4800 personer på fabriken i Torslanda.
 
De kommande fyra åren väntar produktionsstarten av flera nya Volvo-modeller och ytterligare nyanställningar kan bli aktuella.
 
Facken på Volvo Cars i Göteborg har gått med på att arbetsgivaren infört ett mer flexibelt arbetstidsavtal vilket innebär att Volvo har större möjlighet att sänka arbetstiden om efterfrågan skulle sjunka.
 
Diskutera: Tror du att Volvo kommer nyanställa ytterligare?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-04 09:47
Pi

Alltid kul när det går bra för företag i Sverige men ännu roligare hade det varit om orsaken hade varit en mindre och billigare och relativt miljövänlig bil som flera därmed hade haft möjlighet att skaffa. Men eftersom Volvo vill betraktas som "premium" så lär den nog aldrig mera bli den verkliga folkbil den en gång var.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-04 14:53
Janne G

Men nog är väl Jennersjö medveten om att Volvo inte är samma sak som Volvo Personvagnar?

#3 • Uppdaterat: 2015-05-05 01:42
Volvoiten

Janne G. Volvo cars är inte AB Volvo. Men att kalla det Volvo borde väl gå bra?

#4 • Uppdaterat: 2015-05-05 09:17
Mistro

Svårt att veta men jag tycker att man de senaste åren har hört förtaget avskeda betydligt fler än vad man nu anställer. Tycker också att det är glädjande att ett stort företag åter kan anställa folk igen men att det är en svindyr och fullkomligt onödig bil som så många skriker efter anser jag inte är lika glädjande.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-05 09:53
IngoS

Om jag tror Volvo cars kommer att anställa fler personer? På kort och medellång sikt ja. De många nya nya modellerna som väntas de närmaste åren borde om man inte misslyckas kapitalt med dem med dem höja efterfrågan. Det borde finnas ett sug efter moderniserade modeller. Volvo koncenterar ju t v tillverkningen av modellerna som baseras på SPAplattformen till Göteborg. En ökning från 200000 till 300000 bilar är ju inte alldeles orimlig. På sikt kanske en amerikansk fabrik tar över de större modellerna. Kanske fabriken i Gent ligger mera pyrt till. De ska ju inte tillverka modeller på SPA utan modeller på den nya lilla Volvo-Geely-plattformen som utvecklas på CEVT i Göteborg. Att göra 300000 bilar om året i B och C-segmenten i konkurrens med BMW 1 o 2 serie och Mercedes A o B klasse och Audi 1 o 3 och samtididigt lyfta volymerna till Gentfabrikens nuvarande 300000 per år från V40s nuvarande 75000 per år är en veritabel utmaning. visserligen kommer bilarna säkert att bli högmoderna och tekniktunga, men Belgien är ju ingen lågkostnadsland. Volvo framstår mer o mer som ett jätteklipp för Geely. CEVT utvecklar just nu 10 (tio) nya modeller åt Geely på den nya plattformen. De mest brådskane för Geely är konkurrenskraftiga SUVar i B och C-segmenten, som närmast måste forceras fram. Geely har varit nära att missa tåget i SUVboomen i Kina med konkurrenskraftiga modeller, men med tillräckligt mycket Volvo i dem kan det lyckas. På sikt kanske Volvo i Gent kan tillverka ett antal maskerade och uppsnofsade Geelybilar i full Volvostandard och med Volvoemblem. Redan nu ligger en del av mjukvaruutvecklingen till XC 90 i Kina. Huawei har 3 ggr fler utvecklingsingenjörer än Ericsson, kinesisk datorindustri har hand om stora delar teknikutvecklingen utanför sydkorea och USA. Tänk horder av unga välutbildade snabbtänkta kinesiska ingenjörer med arbetsmoral och ambitioner som sydkoreaner och japaner. Volvo är viktigt för tekniköverföringen till Kina (liksom delvis kinaägda PSA), men på några års sikt kommer Volvo att få stor nytta av tekniköverföringen FRÅN Kina. Min tro och förhoppning är att Geely är mera långsiktigt än vad Ford var.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-06 08:14
Janne G

Jag tycker faktiskt inte att man kan säga bara Volvo när man menar Volvo Cars / Volvo Personvagnar som företag. Det finns bara ett företag som heter Volvo och det är inte det företaget som den här artikeln handlar om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.