Även om elbilarna fortfarande står för en liten del av alla sålda bilar i Europa är tillväxttakten hög. Under årets första sex månader ökade elbilsförsäljningen med hela 34 procent, enligt siffror från Jato Dynamics.
Men tvärt emot vad många kanske tror hakar Tesla inte på framgångståget. Enligt konsultfirmans siffror minskade Teslas försäljning i Europa med 18 procent.
I Sverige mer än fördubblades marknadsandelen för elbilar och laddhybrider under första halvåret 2020 jämfört med samma period förra året. Men antalet nyregistrerade Teslabilar i Sverige har minskat med 19 procent under perioden, och av suven Model X har bara 225 exemplar registrerats.
Läs också: Teslaägare slår larm om trög snabbladdning
Farlig avvägning
En anledning kan vara att Tesla prioriterar köpare på den amerikanska marknaden under coronakrisen som ställt till logistiska hinder för många biltillverkare.
Men det är en farlig avvägning nu när antalet nya elbilar till salu på den europeiska marknaden ökar snabbt. Dessutom har flera länder infört stora subventioner och rabatter för elbilsköpare.
Europas mest sålda elbil under årets första sex månader var Renault Zoe som därmed körde om Tesla Model 3.
Tesla bygger just nu en ny fabrik utanför Berlin som kan snabba på produktionen för europeiska köpare. Dessutom anländer två fartyg med Teslabilar till en hamn i Belgien under augusti.
Läs också: Bekräftat: Tesla Cybertruck ska inte säljas i Europa
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu är det nog lite svårt att göra en bedömning av säljläget.
Att Zoe kör om M3 säger inte mycket, de vänder sig till helt skilda kundgrupper.
Men visst är det kul att en gammal, om än uppdaterad, modell som Zoe säljer så bra!
Har en bekant som precis hämtat ut sin nya Zoe med 24 mån privatleasingavtal.
Det var två saker som slog mig med den bilen, det ena var att den kändes jäkligt lyxig i inredningen.
Det andra var tjänstevikten på 1502 kg. En Clio har tjänstevikt från 1042 kg (enligt Vib test nyligen).
Att elbilar är tunga är väl vid detta laget allmänt känt, men 450 kg är likt förbannat rätt mycket ändå enligt mig.
Ärligt talat så är Tesla en onödig bil för de allra flesta. Majoriteten behöver inte en bil för 700 000 kronor innan statliga bidrag som kan accelerera till 100 på drygt 3 sekunder och som har en räckvidd på 50 mil. Jag tycker det behövs elbilar som är som vanliga bilar, ingen knasig ful design, vettigt bagageutrymme, rimligt pris och rimlig prestanda.
När det gäller räckvidd så bör man erbjuda olika batteripack. För en andrabil/pendlarbil kan det duga med 20 mils räckvidd bara priset på bilen är lågt!
V70Silver: Snart kommer kommentarerna om att "biltillverkarna bygger bara det kunderna vill ha". T ex om man behöver plats för en gigantisk stereo tar man bara bort avgasreningen. = )
Och jo visst, behövs det elbilar som är mer normala, men ska man tro det man läser kommer det "inom några år" finnas massor med modeller av elbilar på marknaden. Jag själv tror det först när jag ser det i verkligheten.
Tänk att det ska till en pandemi, stängd produktion och inga båtar med leveranser tvärs över pölen för att en billig, fransk småbil ska tillfälligt ta sig förbi en minst 500 kkr (efter elbilspremie) premium sedan...
Nåja, globalt sålde ju fortfarande Tesla mer elbilar än tvåan (Nissan/Renault/Mitsubishi), trean (Volkswagen group) och fyran BYD gjorde tillsammans under första halvåret.
Andra halvan blir intressant så Tesla levererar mycket mer och sådana som Volkswagen, Ford och Daimler behöver öka sina laddbart leveranser rejält för att undvika böter. Då kommer det inte räcka med att bara 10% av Europas försäljning är laddbart längre.
V70Silver - man kan på många sätt hålla med om det du skriver, men även komma med ett par invändningar eller korrigeringar. När det gäller design av elbilar skulle jag vilja påstå att Tesla var först ut med att INTE ha en knasig eller ful design, och det bidrog till att göra dem intressanta och sälja bra. Prestandan hos elbilar har även att göra med att det är avsevärt enklare och billigare att bygga en elmotor med mycket kraft i än en bensin- eller dieselmotor. Merkostnaden för att ge bilen spektakulära prestanda är helt enkelt låg och då gör man förstås gärna det för att skapa uppmärksamhet.
Räckvidden slutligen är förstås en smaksak och något man bör kunna välja lite själv beroende på behov eftersom batterierna fortfarande är en stor kostnad i en elbil. Personligen hoppas jag kunna välja en elbil nästa gång jag byter bil, och för mig med det körmönster vi har för vår bil vill jag gärna ha en realistisk verklig räckvid över 40 mil, andra klarar sig förmodligen med mindre men det är just mina behov.
Tesla tappar.
Att 225st svenskar bara i år skaffat en Model X för 1 mille tycker jag ändå är jäkligt bra :)
Det är 37,5 per månad, alltså drygt en svensk per dag blir ny ägare av en Model X! Teslas dyraste modell. Not bad!
Efter så många år är det rimligt att en bil som kostar som takrutan på en tesla Model 3 säljs i fler exemplar. Folk som sitter på sina Model 3 kommer inte behöva köpa en ny bil under sin egen livstid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.