Enligt en färsk rapport från Seko oroar sig 72 procent av vägarbetarna för bristande säkerhet vid vägarbeten. Undersökningen omfattar svar från 1 000 medlemmar i fackförbundet.
Resultatet visar att 88 procent av vägarbetarna tycker att trafikanter visar för lite eller ingen hänsyn vid arbeten längs vägen. 37 procent svarar att de råkat ut för en incident relaterad till trafiken under det senaste året.
Janne Rudén, ordförande för Seko, uppmanar till mer hänsyn och efterlyser fler omledningar av trafiken och utökad hastighetskontroll.
– Vi tycker också att böterna borde dubbleras för trafikanter som bryter mot de gällande hastighetsbegränsningarna vid ett vägarbete. Farten måste ner, både för vägarbetarnas och för trafikanternas egen skull, säger Rudén.
Seko startar den här veckan en affischkampanj på ljustavlor längs E4. Budskap som "Vägarbetare har inte bilbälte, sänk farten" ska få trafikanter att tänka till.
Diskutera: Sänker du farten vid vägarbeten? Vad tycker du om dubbla böter?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt rätt med mycket kännbara böter vid vägarbeten. Det är ett ställe där polisens mobila fartkameror verkligen skall användas.
Tänk på värarbetarna som riskerar sina liv dagligen för att förbättra våra vägar
Jag gillar upplysningskampanjen!
Så genomidiotiskt att slå på stora trumman om detta nu. Inga böter skulle behöva fördubblas (vilket är helt verkningslöst så länge ingen fartkontroll genomförs!!!) om polisen gjorde fartkontroller vid vägarbeten alt. att vägarbetarna själva får ha med sig mobila fartkameror som de ställer upp vid varje vägarbete. Om fartkontrollerna hade genomförts kontinuerligt under alla år hade den här situationen aldrig uppstått. Och i stället för att sätta in resurserna där de som bäst behövs - just med mobila fartkameror vid t.ex. vägarbeten - jagar griniga och dryga snutar omkring i diken och bakom buskar med sina laserpistoler och nitar folk i 107 km/h på en näst intill öde 100-sträcka.
Jag måste samtidigt ge vägarbetarna en rejäl känga. Häromsistens körde jag förbi ett större vägarbete och två vägarbetare klev rakt ut i körbanan från sina maskiner utan att det allra minsta se sig för. Faktum är att jag - som följde 50-skylten - fick kasta mig ut till vänster där mötande bilar redan balanserade på asfaltkanten. Skäms och vet hut även till vägarbetarna. Dom har ett ansvar dom också.
Givetvis helt riktigt. Man skall ha en säker arbetsplats och veta att när man går till den skall man också komma därifrån levande. Böterna kanske borde vara än mera kännbara; varför inte tredubblade? Förutsätter dock att hastigheterna kontrolleras mer frekvent än för närvarande.
Förutsätter att det bara gäller när det är folk där som jobbar. Annars känns det helt korrekt.
Det förutsätter att vägpersonal också respekterar vad som gäller! Många gånger åker man förbi skyltade vägarbeten under en längre sträcka, utan att något arbete pågår! Likaså ska skyltar sättas upp när den tillfälliga hastighetsbegränsningen upphör! Sånt skapar respekt bland oss bilister!
PS. Är det bara jag som ä'r urless på Kapten Ober....kvasikloka inlägg?
Det kan nog hjälpa att fördubbla eller tre dubbla böterna
Men det är också viktigt att skyltningen ändras så att man ser att det finns folk som arbeter vid vägarbetet för att det skall ge effekt.
Som någon skrev att polisen borde också stå vid vägarbete med lasern.
Det är inget ovanligt även att nu "kaptenmalajen" inte upptäckt detta.
Straffet kunde istället för böter vara att tvingas arbeta efter en trafikerad väg under en dag,
Efter den dagen kommer förmodligen den personen aldrig att köra för fort förbi ett vägarbete igen.
Tror det räcker att de sätter upp sådana små vagnar med en ljusskylt som visar förbipasserandes hastighet. En 30-skylt och sen en sådan vagn.
Bötfälla och bötfälla och bötfälla. Detta skapar bara ilska och ingen förstår något. En kampanj är betydligt mer verkningsfull. Detta också i kombination med att polisen väljer med omsorg var de ska ha sina kontroller. Idag har de en tendens att stå där de kan fånga flest fortkörare, dvs där det är säkrast att köra. Alltså där olyckorna i praktiken inte sker.
Och som föregående talare har sagt, måste också vägarbetarna ta bort de tillfälliga sänkningarna av hastigheten när de går hem på kvällen, eller tar helg.
Och ja, Hundter, det är bara du som är urless. Håll dig till sak. I övrigt har både du och KaptenOberkomm vettiga synpunkter.
Nog kan vi väl enas om att det kan inte vara särskilt roligt att försöka jobba mitt i trafiken där somliga kör förbi som vettvillingar och några bilister nästan siktar på det hindret som vägarabetaren utgör. Tycker mig märka att folk ser framkomlighet som en självklarhet och hinder i trafiken som ett personligt påhopp.Vissa bilförare känner nog att dom måste hämnas på den som hoppat på dom genom att hindra deras framfart. Många bilister är ju också ute i sista minuten och har verkligen bråttom och är redan uppstressade när det där för-annade vägarbetet dyker upp...30 km där det brukar vara 90 och knölar att köra över...att det sedan finns levande människor där mitt i bråten verkar man glömma när man sitter tryggt i sin plåtlåda och måste fram till varje pris.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.