Stora lastbilsjättar som Volvo och Scania har fått flera nya konkurrenter de senaste åren, bland annat svenska uppstickare som Volta och Einride.
Nu har det första exemplaret av eldrivna lastbilen Volta Zero rullat av tilverkningsbandet hos Steyr Automotive i Österrike. Den ska ingå i en särskild ”pilotflotta” som ska lånas ut till kunder senare i år och i början av 2023.
Fabriken som lastbilen byggs i har en kapacitet på 14 000 fordon per år. Kontraktet ska enligt Volta vara värt uppemot elva miljarder kronor och skapa över 500 jobb.
– Det här är den senaste stora milstolpen i Volta Trucks resa mot att påbörja produktionen av kundernas bilar, säger Kjell Walöen, tillverknings- och logistikchef på Volta Trucks.
Volta Zero är en lastbilsmodell som utvecklats för eldrift från början och som har större glasytor i fronten än konventionella lastbilar för att ge bättre sikt i stadstrafik. Räckvidden ligger på 15–20 mil. Serieproduktionen beräknas starta tidigt 2023.
Kommentarer till artikeln (1)
- 21 september 2022 Volta har väl knappast …
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.