Volta Zero har en nedsänkt hytt och stora fönster för att minska risken för olyckor med fotgängare och cyklister.
Svensk-brittiska Volta Trucks har väckt stort intresse med sin eldrivna lastbil. Nu expanderar de med nya modeller och nya marknader.
Startupföretaget Volta Trucks grundades år 2019 med en tydlig plan – de skulle bygga lastbilar gjorda för hållbara leveranser i storstäder.
Idén verkar ligga helt rätt i tiden. Intresset för den första konceptmodellen Volta Zero har varit stort, bland de potentiella kunderna finns aktörer som Bring i Sverige och Posten i Norge. Franska Petit Forestier, som hyr ut lastbilar med kylda lastutrymmen, har beställt 1.000 exemplar av bilen.
Nu skriver företaget i ett pressmeddelande att de expanderar ytterligare. Bortsett från 16-tonnaren Volta Zero ska tre nya modeller i olika storlekar konstrueras till år 2025, med en lastkapacitet från 7,5 till 19 ton.
Volta Trucks planerar också att expandera till nya marknader. Från att vara fokuserade på London och Paris ska de nu etablera sig i flera europeiska städer och sedan både Nordamerika och Asien, skriver de.
Eldrivna lastbilar för så kallade last mile-transporter i städer kommer att bli allt viktigare i framtiden, i takt med att dieseldrift fasas ut. I Paris innerstad kommer dieseldrivna lastbilar vara helt förbjudna från och med 2024, och det är troligt att andra städer följer samma exempel. I Storbritannien finns planer på att förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar till år 2030.
Voltas första modell Zero har gått från ritning till körbar prototyp på mindre än ett år. Nästa steg är att börja testa modellerna i pilotflottor i slutet av 2021. Serieproduktionen ska dra igång ett år senare, skriver Volta.
Modellen ska ha en räckvidd på 15–20 mil och en förarhytt som är nedsänkt och konstruerad för att föraren ska ha så bra sikt som möjligt, för att minska risken för olyckor med fotgängare och cyklister. Det ska också gå att beställa den med kylt lastutrymme.
I affärsmodellen ingår också en slags prenumerationstjänst där kunderna hyr bilarna medan Volta tar hand om all service och underhåll.
Idén verkar ligga helt rätt i tiden. Intresset för den första konceptmodellen Volta Zero har varit stort, bland de potentiella kunderna finns aktörer som Bring i Sverige och Posten i Norge. Franska Petit Forestier, som hyr ut lastbilar med kylda lastutrymmen, har beställt 1.000 exemplar av bilen.
Nu skriver företaget i ett pressmeddelande att de expanderar ytterligare. Bortsett från 16-tonnaren Volta Zero ska tre nya modeller i olika storlekar konstrueras till år 2025, med en lastkapacitet från 7,5 till 19 ton.
Volta Trucks planerar också att expandera till nya marknader. Från att vara fokuserade på London och Paris ska de nu etablera sig i flera europeiska städer och sedan både Nordamerika och Asien, skriver de.
Eldrivna lastbilar för så kallade last mile-transporter i städer kommer att bli allt viktigare i framtiden, i takt med att dieseldrift fasas ut. I Paris innerstad kommer dieseldrivna lastbilar vara helt förbjudna från och med 2024, och det är troligt att andra städer följer samma exempel. I Storbritannien finns planer på att förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar till år 2030.
Voltas första modell Zero har gått från ritning till körbar prototyp på mindre än ett år. Nästa steg är att börja testa modellerna i pilotflottor i slutet av 2021. Serieproduktionen ska dra igång ett år senare, skriver Volta.
Modellen ska ha en räckvidd på 15–20 mil och en förarhytt som är nedsänkt och konstruerad för att föraren ska ha så bra sikt som möjligt, för att minska risken för olyckor med fotgängare och cyklister. Det ska också gå att beställa den med kylt lastutrymme.
I affärsmodellen ingår också en slags prenumerationstjänst där kunderna hyr bilarna medan Volta tar hand om all service och underhåll.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.