Det finns flera nystartade företag som vill sno kunder från lastbilsjättar som Volvo och Scania. En av dem är svenska Volta som har en batterieldriven lastbil på gång.
Först ut är en 16-tonsversion av lastbilsmodellen Volta Zero och senare kommer både lättare och tyngre versioner. Produktionen av de 25 första prototyperna ska påbörjas inom kort.
Volta Zero är främst tänkt för lokala transporter i städer. Låg sittposition och stora glasytor i fronten är ett svar på kritiken om att lastbilschaufförer ofta har svårt att se exempelvis fotgängare eller cyklister i döda vinkeln. Dessutom sitter föraren i mitten av kupén – som i McLaren F1 (inga liknelser i övrigt, dock...).
– Vi visste att det inte skulle bli lätt, men vår motivation var möjligheten att bygga ett helt omarbetat lastbilskoncept för att förbättra säkerheten för både föraren och utsatta trafikanter i städerna, säger Ian Collins, produktchef på Volta Trucks.
Volta Zero har en batterikapacitet på antingen 150 eller 225 kWh beroende på version, med en räckvidd på mellan 15 och 20 mil. Bilarna ska byggas hos Steyr i Österrike med start under slutet av 2022.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.