Hyundai har bestämt sig för att göra om bilmodellen Ioniq, som finns både som hybrid, laddhybrid, och elbil, till ett helt eget märke. Först ut är modellen Ioniq 5 som blir en suv eller crossover i relativt kompakt format.
Nu släpper Hyundai några nya teaserbilder på modellen som får kantig design, aerodynamiskt utformade fälgar (på upp till 20 tum), kamerabackspeglar och så kallade ”pixelstrålkastare” i fronten.
Än så länge visar Hyundai inga bilder på interiören, men uppger att den består av klimatsmarta och ”hållbara” material. Däremot får vi veta att bilen har ett vanligt 220-voltsuttag som kan driva olika elprylar och snabbladdning som ska ge 10 mils räckvidd på fem minuter.
Räckvidden ska ligga på 45 mil enligt de första uppgifterna vilket dock inte är bekräftat av Hyundai. Ioniq 5 bygger på märkets nya elbilsplattform som kallas E-GMP och som använder en 800-voltsarkitektur. Modellen ska följas upp av en sedanmodell i form av Ioniq 6 och en större suv som kallas Ioniq 7.
Ioniq 5 ska presenteras officiellt i februari och leveranserna startar senare under året.
Läs också: Nya elbilsmodellen närmar sig – snart premiär för Ioniq 5
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser cool ut! Gillar retro-framtids-looken! Nästan lite Tron över den.
Spännande men den såg otroligt slätstruken ut för att vara från öst.
Men helt klart att om det inte är helsuv kan det vara något vettigt.
Men hihi även om skoda haft 230v lågeffektsuttag sista 5 åren så är det en bra grej som hunday sätter in.
En kantig historia.
Borde inte bilen ha 230 Volt uttag som är standardspänning sedan vi gick med i EU för 25 år sedan?
Mso, nu är det inget lågeffektuttag som Ioniq har. Tanken är att du skall kunna använda bilen som reservkraft om det är strömlöst, så 3,5 KW kan du Max ta ut från eluttaget.
Så viss skillnad mot den lilla inverter på ett par hundra W som sitter i Skodan.
Japp Guran en ett bra tillbehör av Hyundai.
mso ville nog bara lyfta fram att det sitter i princip som standard ett 220 volts uttag i Skodas bilar sedan 5-6 år tillbaka, så även i min Octavia. Rätt bra att ha faktiskt, om man vill ladda en mobiltelefon eller platta i baksätet. Har mycket stort nytta av mitt uttag. Dock tror jag fler biltillverkare går över till USB laddare, eller trådlösa laddare i bilarna framöver.
Visst, det är bara två problem och det är att man knyckt iden och formen till de två viktigaste designdetaljerna från någon annan.
Låt oss gissa N-iklas, från Opel? ;)
Ja det måste vara de fyra hjulen och kaross med dörrar som de knyckt från Opel...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.